Pages

Monday, August 6, 2012

Membelasah ‘demi tuhan’



BENTLEY menunjukkan bagaimana dia menggunakan kaedah aneh ‘menyembuhkan’ pesakit kanser.
BENTLEY menunjukkan bagaimana dia menggunakan
kaedah aneh ‘menyembuhkan’ pesakit kanser.
 
LONDON: Lawatan seorang ketua kumpulan kerohanian AS ke Britain mencetuskan kontroversi semalam, dengan seorang ahli parlimen menggesa kerajaan menghalang kemasukannya ke negara itu.

Todd Bentley sebelum ini dilaporkan bersalah melakukan serangan seksual ke atas seorang budak tujuh tahun ketika dia berusia 15 tahun - dijadual melawat Britain akhir bulan ini. Dia menjadi perhatian kerana kononnya mampu menyembuhkan penyakit kanser di kalangan pengikutnya di AS.


Dengan badannya dipenuhi tatu, Bentley dikenali ramai empat tahun lalu melalui gereja dikendalikannya, Fresh Fire Ministries.

Ajaran dibawa Bentley mendakwa dia digunakan tuhan untuk menyembuhkan sakit orang ramai.


Bagaimanapun, kemarahan orang ramai lebih tertumpu kepada cara dia mengendalikan rawatan berkenaan. Dalam satu rakaman video mengenai kaedah perubatannya, Bentley dilihat menghentak perut pesakit kanser kolon menggunakan lututnya.


Dalam insiden lain, seorang lelaki ditolak dengan kasar sehingga dia tertiarap dan menyebabkan gigi mangsa patah. Melalui satu rakaman di YouTube, Bentley berkata: “Dan saya terfikir mengapa kuasa tuhan tidak berkesan. Dan tuhan berkata, kerana kamu tidak menendang wanita itu di mukanya.” Menurut Bentley, ada seorang wanita tua di depan pentas tempat dia berdiri apabila tiba-tiba ‘malaikat’ berbisik kepadanya.


Menurut ‘malaikat’ itu, Bentley disuruh menendang muka wanita terbabit dan sebaik saja kasutnya terkena ke sasaran, wanita itu tumbang “di bawah kuasa tuhan.” Ahli parlimen dari Parti Buruh, Malcolm Wicks, meminta Setiausaha Dalam Negeri Britain, Theresa May, menghalang kemasukan Bentley.


Katanya, lawatan Bentley tidak membawa sebarang faedah, sebaliknya hanya memudaratkan.

“Saya sangat bersyukur jika ada sebarang langkah diambil bagi menghalang kemasukannya ke Britain,” katanya. - DM

No comments: