Pages

Monday, August 6, 2012

Sokongan kepada Israel merosot


 
Tel Aviv: Duta Britain ke Israel Matthew Gould berkata sokongan antarabangsa kepada rejim Zionis di kalangan mereka dalam berada dalam bidang politik semakin merosot, berpunca daripada peluasan penempatan di Tebing Barat dan sekatan berterusan ke atas Gaza.

Kebimbangan semakin memuncak di Britain berhubung kekurangan kemajuan ke arah perdamaian dengan penduduk Palestin, dan Israel kini dilihat sebagai penjahat yang menindas penduduk Palestin, katanya

Dalam temubual untuk siaran berita Channel 10, Gould berkata, beliau mengesan perubahan itu di kalangan anggota Parlimen Britain yang berpandangan lebih kritikal terhadap Israel.
Israel mungkin terjaga dalam masa 10 tahun dan mendapati tahap pemahaman dalam masyarakat antarabangsa berubah, dan kesabaran sudah berkurangan.

Sokongan terhadap Israel semakin merosot dan ia bukan mengenai penduduk terpinggir yang bersuara lantang dan menggesa pemulauan serta perkara lain. Kategori menarik ialah kalangan anggota Parlimen yang saya lihat ada perubahan, katanya.

Perubahan itu adalah disebabkan dasar kerajaan Israel, kata Gould, menegaskan ia tidak boleh diatasi atau dihalang oleh hasbara, perkataan Hebrew yang merujuk kepada usaha rejim itu dan penyokongnya untuk mempromosikan agenda pro Israel dan mencabar apa yang dilihatnya sebagai liputan negatif media.

Majoriti penduduk awam Britain mungkin bukan pakar, tetapi mereka tidak bodoh dan melihat siri pengumuman mengenai penempatan baru, mereka membaca cerita apa yang berlaku di Tebing Barat, mereka membaca mengenai sekatan di Gaza. Bahan mengenai apa yang salah sebenarnya mendorong perubahan ini. Israel kini dilihat sebagai penjahat dan penduduk Palestin di pihak baik, katanya.
Jurucakap Kementerian Luar Israel, Yigal Palmor, berkata: Perasaan persahabatan di kalangan penduduk Israel dengan rakyat Britain secara umum adalah kuat seperti selalu. Memang menyedihkan apabila mendengar duta bercakap mengenai ketidakseimbangan yang semakin meningkat, katanya
Agensi

No comments: