Pages

Monday, February 13, 2012

Bisnes replika pedang filem Hollywood


FILOMENO DE GUZMAN memegang replika pedang dalam filem Braveheart di bengkelnya di bandar Pozorrubio di Filipina pada 19 Januari lalu.


POZORRUBIO, Filipina - Seorang tukang besi, Filomeno de Guzman bersama 15 orang petani yang menanam padi menghasilkan replika pedang seperti yang pernah digunakan dalam filem-filem Bollywood seperti Braveheart, Conan the Barbarian dan Rambo.
De Guzman yang juga seorang bekas sarjan tentera Filipina tidak pernah pergi ke universiti namun dia menghasilkan pedang tersebut selepas menonton filem.
Dia bersara daripada tentera pada 1980 dan mengambil kursus kemahiran kerja-kerja pertukangan logam anjuran pemerintah secara percuma.
Kilangnya terletak di bandar tanaman padi di sini, 180 kilometer ke utara Manila.
Apabila seorang rakannya membawa beberapa pedang buatannya pada satu pameran di Amerika Syarikat (AS) pada tahun 1990-an, de Guzman kemudian mempunyai hubungan dengan seorang pengedar menyebabkan perniagaan antarabangsanya bermula.
Menurut de Guzman, 63, dia menjual lebih 1,000 replika pedang Excalibur.
Pedang Excalibur terkenal di dunia kerana ia milik pemerintah England, Raja Arthur.
De Guzman berkata, dia memberikan nama salah satu pisau yang dihasilkannya, Rambo III.
"Saya mendapat sepucuk surat daripada para penerbit filem Rambo yang memberitahu saya supaya jangan menggunakan nama Rambo atau kami akan menyaman anda," katanya.
Namun, selepas pisau itu dinamakan The Stallone sempena nama aktor Sylvester Stallone, tiada lagi surat ancaman saman yang diterimanya, kata de Guzman. - AFP
Kosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: