Pages

Friday, December 9, 2011

Wanita ditipu RM295,000

Utusan Malaysia Online - Utara:



SHAFIEN Mamat (tengah) menunjukkan alat pemotong besi dan pelbagai barangan yang dirampas daripada kumpulan penjenayah ketika sidang akhbar di Nibong Tebal, Pulau Pinang, semalam.


NIBONG TEBAL 8 Dis. - Seorang ahli perniagaan wanita, mendakwa kerugian RM295,000 dalam tempoh tiga hari selepas menerima satu panggilan daripada sindiket yang menyamar kononnya mereka pegawai dari Bank Negara Malaysia (BNM).

Mangsa yang berusia 45 tahun mendakwa, dia mendapat panggilan telefon yang memberitahunya bahawa kad kredit milik mangsa mempunyai hutang tertunggak yang banyak dan perlu dilangsaikan segera 12 Julai lalu.

Bagaimanapun, mangsa yang tidak memiliki sebarang kad kredit diyakinkan oleh sindiket itu dengan memberikan alasan maklumatnya telah dicuri oleh pihak lain.

Berikutan itu, bagi membantu wang simpanan mangsa tidak dicuri, sindiket mengarahkan mangsa agar pergi ke mesin pengeluaran wang automatik (ATM) untuk membuat transaksi ke satu akaun terlebih dahulu bertujuan wang simpanan tidak dicuri oleh orang lain.

Menurut Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan, Supritendan Shafien Mamat, mangsa hanya menyedari dia tertipu selepas tiga hari apabila mendapati wang simpanannya dalam akaun bank lesap.

Shafien berkata, kes penipuan yang berlaku di sekitar Seberang Perai Selatan kini semakin membimbangkan kerana ia dikatakan meningkat secara mendadak.

"Sebanyak 13 kes penipuan melalui telefon telah diterima oleh pihak polis sejak awal tahun ini dan jumlah ini amat membimbangkan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah di sini, hari ini.

Shafien berkata, polis setakat itu menghadapi sedikit kesukaran untuk mengesan kegiatan sindiket itu kerana mereka menggunakan identiti termasuk nama dan alamat palsu.

Bagaimanapun, orang ramai dinasihatkan agar tidak mudah percaya dengan panggilan telefon yang diragui bagi mengelak mereka daripada menjadi mangsa seterusnya, katanya.

No comments: