Pages

Wednesday, November 23, 2011

Waris mangsa pembunuhan mahu saman Arroyo



GAMBAR wajah Arroyo yang dirakam polis tetapi dibocorkan kepada media dan disiar di akhbar Filipina semalam, mencetuskan kemarahan peguamnya. - AFP


MANILA 22 Nov. - Ahli keluarga 57 mangsa pembunuhan beramai-ramai di selatan Filipina merancang untuk menyaman bekas Presiden Gloria Macapagal Arroyo kerana membekalkan senjata dan menyokong keluarga Ampatuan.

Saman sivil yang menuntut ganti rugi sebanyak 15 juta peso (RM1.1 juta) itu akan menyebabkan Arroyo berdepan satu lagi perbicaraan sukar selepas polis minggu lalu mendakwanya melakukan penipuan dalam pilihan raya pada 2007.

Peguam kepada ahli keluarga mangsa, Harry Roque berkata, saman itu akan difailkan di mahkamah Manila petang ini, dua hari menjelang ulang tahun pembunuhan beramai-ramai itu.

Pendakwa raya kerajaan mendakwa pemimpin-pemimpin keluarga Ampatuan yang memerintah selatan wilayah Maguindanao, merancang pembunuhan itu bagi menghalang pesaing politik mereka daripada bertanding dalam pilihan raya tempatan.

"Arroyo menyebabkan Ampatuan melakukan apa yang mereka telah lakukan dengan membekalkan senjata, mengiktiraf tentera persendirian, memberi bantuan dan sokongan politik kepada mereka," kata Roque kepada AFP.

Andal Ampatuan Snr. adalah gabenor Maguindanao dan merupakan anggota gabungan kerajaan gabungan Arroyo ketika insiden pembunuhan itu berlaku.

Kerajaan pimpinan bekas Presiden itu membekalkan keluarga Ampatuan peralatan tentera dan membenarkan mereka memiliki pasukan bersenjata sendiri yang terdiri daripada beribu-ribu anggota sebagai proksi tentera dalam menentang pemberontak di selatan Filipina.

Ampatuan Snr. kini ditahan dan dibicarakan berhubung kes itu, bersama anak lelakinya yang dituduh mengetuai 100 anggota bersenjata melakukan pembunuhan beramai- ramai tersebut.

Minggu lalu, beliau turut didakwa atas tuduhan berkonspirasi dengan Arroyo untuk menipu dalam pilihan raya senat pada 2007. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: