Pages

Wednesday, November 23, 2011

Hezbollah bongkar ejen CIA



KANAK-KANAK lelaki berpakaian tentera Hezbollah, duduk di kawasan ulama Syiah semasa mendengar ucapan pemimpin mereka, Hassan Nasrallah menerusi video di Beirut pada 11 November lalu. - AFP


WASHINGTON 22 Nov. - Pergerakan Hezbollah di Lebanon berjaya membongkar dan menahan pemberi-pemberi maklumat yang bekerja untuk Agensi Penyiasatan Pusat (CIA) dalam kumpulannya, satu tamparan hebat kepada agensi risikan Amerika Syarikat (AS) itu.

Dalam kes berasingan, pegawai risikan Iran juga berjaya membongkar identiti beberapa pemberi maklumat CIA.

Menurut pegawai dan bekas pegawai, pemberi maklumat terdiri daripada rakyat tempatan dan bukan warga negara AS itu dapat dikenal pasti berikutan prosedur risikan yang lemah dikenali sebagai teknik 'tradecraft' yang digunakan CIA.

Bekas pegawai operasi CIA, Bob Baer berkata, kemampuan risikan Hezbollah amat mengagumkan dan tidak sepatutnya dipandang rendah.

"Aspek keselamatan Hezbollah adalah bagus dan sama seperti agensi risikan lain di dunia. Malah ia juga lebih baik berbanding bekas agensi risikan Soviet, KGB," katanya.

Hezbollah yang diasaskan dengan bantuan Iran semasa perang saudara Lebanon 1975-1990, berkembang daripada pergerakan militia yang memerangi Israel di selatan Lebanon kepada pasukan bersenjata berpengaruh dalam politik di negara ini.

Pergerakan itu dan sekutu-sekutunya turut mendominasi kerajaan Lebanon yang dibentuk Jun lalu.

Baer berkata, satu sebab mengapa Hezbollah berjaya menumpaskan kegiatan intipan adalah kerana ia berpengaruh sehingga boleh mendesak pasukan keselamatan kerajaan Lebanon menyerahkan peralatan komunikasi dan risikan yang dibekalkan AS kepada pergerakan itu.

Hezbollah kemudian akan menggunakan peralatan tersebut untuk mengenal pasti dan mengesan pemberi-pemberi maklumat CIA.

Pegawai-pegawai AS tidak memberikan banyak reaksi terhadap kejayaan musuh utamanya itu mengesan pemberi maklumatnya sebaliknya berkata, pembongkaran tersebut merupakan satu perkara serius dan ia akan dibincangkan dengan jawatankuasa pemantau Kongres. - Reuters

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: