Pages

Wednesday, November 23, 2011

Lelaki tua edar makanan untuk penduduk miskin



SEBUAH pelastik yang mengandungi baki makanan restoran dibawa Hunter Halder untuk diberikan kepada penduduk miskin di Lisbon pada hujung bulan lalu.


LISBON, Portugal - Seorang warga Amerika Syarikat (AS) yang menetap di sini, Hunter Halder yang berusia 60 tahun akan mengedarkan lebihan makanan restoran dengan percuma kepada penduduk miskin yang ditemuinya pada setiap hari.

Halder akan pergi ke restoran dengan menunggang sebuah basikal untuk mendapatkan bekas plastik yang mengandungi lebihan makanan untuk diedarkan kepada penduduk miskin.

Dia kemudian meminjam kereta milik sukarelawan untuk menghantar makanan tersebut.

Seramai 80 anggota sukarelawan dan 30 buah restoran menyertai projek menghantar lebihan makanan tersebut yang dirintis oleh Halder sejak Mac lalu.

Antara makanan yang diedarkan itu ialah daging, sup, nasi dan ubi kentang.

Halder mampu mengedarkan makanan itu untuk 100 orang setiap hari.

"Saya tidak boleh hidup tanpa Hunter. Sebelum saya mengenalinya, saya pernah tidak makan selama beberapa hari," kata seorang lelaki berusia 55 tahun, Celeste Castanho yang menerima lebihan makanan yang dibawa Hunter itu.

Dia hanya menerima elaun kebajikan bulanan sebanyak 300 euro (RM1,289) untuk keluarganya setiap bulan.

Menurut Hunter, dia melancarkan projek itu yang dikenali sebagai Re-Food bagi membantu penduduk miskinkerana krisis kewangan yang melanda Portugal. - AFP

Kosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: