Pages

Wednesday, November 23, 2011

Tiga daerah mula bah

KUALA TERENGGANU: Hujan lebat sejak awal pagi semalam menyebabkan beberapa kawasan di tiga daerah iaitu Hulu Terengganu, Besut dan Setiu dinaiki air menyebabkan penduduk terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan.

Sehingga jam 5 petang, lapan pusat pemindahan dibuka di tiga daerah itu bagi menempatkan 373 mangsa daripada 84 keluarga manakala dua jalan di Hulu Terengganu iaitu Jalan Kuala Berang ke Sungai Tong (Lubuk Tengkawang) dan Jalan Kampung Jak ditutup.


Mengikut laman web Majlis Tindakan Negara (MKN) Terengganu semalam, dua pusat pemindahan dibuka di Setiu iaitu Masjid Kampung Merbau Menyusut dan Balai raya Kampung Tasek menempatkan 115 mangsa manakala di Hulu Terengganu di Balai raya Masjid Sekayu, Kampung Cheting dan Kampung Pelandan menempatkan 83 mangsa.

Di Besut, seramai 175 mangsa ditempatkan di Dewan Serba guna Kampung Keruak, Dewan Masjid Kampung Keruak dan Masjid Kampung La.


Sementara itu, Setiausaha MKN Terengganu, Tajul Ariffin Muhamad, menasihatkan orang awam sentiasa peka dengan amaran pihak berkuasa demi keselamatan mereka.


“Saya berharap orang awam mengikuti arahan jika diarahkan berpindah awal.

“Jangan tunggu air naik baru berpindah kerana menyukarkan proses pemindahan,” katanya, semalam.


Orang ramai yang menghadapi masalah banjir atau bencana boleh menghubungi Bilik Gerakan Bencana Negeri di talian 09-6316021.

myMetro | Tiga daerah mula bah:

'via Blog this'

No comments: