Pages

Wednesday, November 23, 2011

Recep gesa Bashar undur

ANKARA: Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan semalam menggesa Presiden Syria, Bashar al-Assad supaya meletak jawatan.

“Lepaskan jawatan sebelum lebih banyak pertumpahan darah, demi keamanan rakyat dan negara anda,” kata Erdogan di Parlimen.


Selepas berminggu-minggu menyelar bekas sekutunya itu, ini adalah kali pertama Perdana Menteri Turki berkenaan menggesa secara terbuka supaya Bashar melepaskan jawatan.

Beliau menjadi pemimpin serantau kedua berbuat demikian selepas Raja Jordan, Abdullah, membuat gesaan itu.


“Bashar berkata beliau akan berjuang hingga mati. Memerangi rakyat anda sendiri bukan tindakan kepahlawanan, sebaliknya ia perbuatan pengecut,” kata Perdana Menteri Turki itu, merujuk kepada wawancara terbaru dengan Bashar yang disiarkan dalam akhbar Sunday Times di London.


“Jika anda ingin melihat seseorang yang bertarung dan mati, lihat kepada Nazi Jerman, lihat kepada Hitler, lihat kepada Mussolini dan Ceausescu di Romania.

“Jika pemimpin Syria itu gagal belajar dari sejarah, saya mempelawanya menimbang nasib bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi.,” kata pemimpin Turki itu, - Reuters

myMetro | Recep gesa Bashar undur:

'via Blog this'

No comments: