Pages

Wednesday, November 2, 2011

Rangkaian dadah hampir RM6.24 bilion ditumpas di AS



SEJUMLAH senjata api yang dirampas dalam operasi talian paip ekspres dipamerkan pada sidang akhbar di Phoenix, Arizona kelmarin.


PHOENIX - Pihak penguat kuasa undang-undang menangkap lebih 70 orang dalam beberapa serbuan ke atas satu rangkaian dadah heroin, kokain dan ganja yang disyaki menyeludup hampir AS$2 bilion (RM6.24 bilion) melalui gurun Arizona, Amerika Syarikat (AS), kata bebrapa pegawai kelmarin.

Rangkaian itu tumpas selepas siasatan melibatkan 17 bulan sehingga mengakibatkan satu siri serbuan.

Pihak perisikan yang terlibat dalam operasi talian paip ekspres mendapati rangkaian penyeludupan dadah tersebut mempunyai kaitan dengan sindiket dadah Sinaloa, Mexico yang beroperasi selama lima tahun.

Para pegawai menganggarkan bahawa sindiket itu menyeludup kira-kira AS$33 juta (RM102.97 juta) dadah di sempadan setiap bulan selama lima tahun termasuk 1.5 kilogram ganja, 9,000 kilogram (kg) kokain dan 4,500kg heroin.

Menurut para pegawai, rangkaian itu menggunakan kaedah pengangkutan seperti beg galas dan kenderaan kecil untuk menghantar dadah tersebut menerusi sempadan dengan Mexico.

Dadah itu disimpan di beberapa lokasi persembunyian di kawasan Phoenix sebelum ia dijual kepada para pengedar di seluruh AS.

- Agensi

Kosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: