Pages

Wednesday, November 2, 2011

Buruh Indonesia hantar pulang wang RM5.27b


JAKARTA 1 Nov. — Pekerja Indonesia di Malaysia dilaporkan mengirim pulang wang ke tanah air berjumlah AS$1.7 bilion (RM5.27 bilion) pada suku ketiga tahun ini, menurut rekod Bank Indonesia (BI).

Angka itu mewakili lebih daripada separuh jumlah wang sebanyak AS$2.91 bilion (RM9.02 bilion) yang dikirim pulang oleh tenaga kerja Indonesia (TKI) yang bekerja di kawasan Asia Pasifik.

Jurucakap BI, Difi Johansyah berkata, kiriman wang oleh pekerja Indonesia di luar negara ke tanah air mencapai AS$5.05 bilion (RM15.65 bilion) atau kira-kira 43 trilion rupiah sepanjang suku ketiga tahun ini dan TKI yang bekerja di kawasan Asia membuat kiriman wang tertinggi berbanding kawasan lain.

''TKI di kawasan Asia Pasifik mengirim wang ke Indonesia mencapai AS$2.91 bilion. Ia jumlah terbesar dibandingkan kawasan lain," katanya kepada portal berita detik.com hari ini.

Beliau berkata, TKI yang bekerja di kawasan Asia Barat dan Afrika mengirim pulang wang berjumlah AS$2.01 bilion (RM6.23 bilion) dan daripada jumlah itu mereka yang bekerja di Arab Saudi menyumbang jumlah paling besar iaitu sebanyak AS$1.68 bilion (RM5.2 bilion). - BERNAMA

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: