Pages

Wednesday, July 6, 2011

Tiada kompromi pengunduran Gaddafi

TRIPOLI - Pentadbiran Libya tidak berunding mengenai pengunduran pemimpin Libya, Muammar Gaddafi, kata seorang jurucakap pemerintah Libya semalam.

"Maklumat mengenai rundingan berhubung Gaddafi meletak jawatan atau melarikan diri di dalam atau luar negara langsung tidak benar," kata jurucakap berkenaan, Moussa Ibrahim (gambar).

"Soal Gaddafi tidak boleh dirundingkan. Ini adalah prinsip kami. Masa depan Libya akan ditentukan oleh rakyat Libya sendiri. Gaddafi ialah simbol sejarah dan rakyat Libya sanggup mati untuk mempertahankan beliau," jelasnya.

"Rundingan yang diadakan adalah mengenai gencatan senjata, bantuan kemanusiaan dan permulaan dialog antara pemimpin Libya, seterusnya fasa keempat iaitu tempoh peralihan mengenai perubahan politik yang akan ditentukan oleh rakyat Libya," tambah jurucakap itu.

Kelmarin, pentadbiran Libya menyatakan ia telah mengadakan beberapa rundingan di Itali, Mesir dan Norway dengan barisan pemimpin kanan pemberontak untuk mencari penyelesaian damai bagi menamatkan perang lima bulan di negara Afrika Utara itu.

- Reuters

Kosmo! Online - Dunia

No comments: