Pages

Wednesday, July 6, 2011

Penggodam dakwa Obama dibunuh

WASHINGTON: Beberapa mesej palsu dan mengejutkan dalam laman Twitter mengenai pembunuhan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, memalukan sebuah rangkaian berita yang sering dituduh mencetuskan sentimen anti-Obama ketika negara itu menyambut Hari Kemerdekaan, semalam.

Penggodam menceroboh akaun Twitter Fox News pada awal Hari Kemerdekaan atau lebih dikenali dengan 4 Julai untuk menghantar mesej palsu kononnya Obama ditembak mati ketika berkempen di Iowa. “@Barack Obama baru saja mati. Sambutan 4 Julai yang menyedihkan. Presiden Barack Obama sudah mati,” menurut mesej pertama.


Penggodam, dalam satu lagi mesej berkata, Obama ditembak ‘dua kali, di bahagian pelvis dan di leher: penembak tidak diketahui.’ Lebih banyak maklumat mengenai kejadian itu diberikan dalam mesej berikutnya, termasuk tempat pembunuhan itu - ‘Restoran Ross di Iowa’ - sebelum penggodam itu keluar dengan mengucapkan selamat kepada Naib Presiden Joe Biden sebagai presiden baru negara itu.

Mesej berkenaan masih boleh dibaca dalam akaun politik Twitter Fox News, yang mempunyai 35,000 pengikut selepas enam jam mesej pertama muncul.


Kumpulan yang dikenali Script Kiddies mengaku bertanggungjawab sementara Fox News mengeluarkan kenyataan memohon maaf.


“Penggodam menghantar beberapa mesej berniat jahat dan palsu, mendakwa Presiden Obama mati dibunuh. Laporan itu tidak betul. Presiden menghabiskan masa cuti sempena 4 Julai bersama keluarganya,” kata kenyataan itu.

Ia juga berkata, kejadian itu akan disiasat.


Bagaimanapun beberapa pengulas yang menulis dalam laman web Fox News berkata, ia tidak perlu memohon maaf.

“Tidak mengapa. Tidak perlu cemas. Ia pasti melegakan jika kejadiaan itu benar,” tulis seorang pengunjung laman itu yang menggunakan nama ALCashier. - NYT

myMetro | Penggodam dakwa Obama dibunuh

No comments: