Pages

Sunday, July 3, 2011

Ibu kembar lima rayu tidak diusir



BIMBO AYELABOLA bersama bayi kembar limanya.


LONDON - Seorang wanita warga Afrika merayu dibenarkan tinggal di Britain selepas dia melahirkan anak kembar lima di negara berkenaan, lapor sebuah akhbar semalam. Wanita berusia 33 tahun dan berasal dari Nigeria itu, Bimbo Ayelabola dilaporkan memohon visa untuk mengunjungi Britain beberapa hari selepas dia disahkan hamil. Semasa berada di Britain, Bimbo mendapat pembiayaan agensi Perkhidmatan Kesihatan National (NHS) iaitu agensi kesihatan Britain selepas ujian imbasan menunjukkan dia mengandung anak kembar.

Selepas beberapa bulan berada di bawah jagaan NHS dengan kos rawatan mencecah £200,000 menggunakan wang pembayar cukai, Bimbo melahirkan anak kembar lima melalui kaedah pembedahan pada 28 April lalu.

Dua bulan kemudian, ibu berkenaan memohon untuk tinggal lebih lama di Britain kerana anak-anak kembarnya - dua lelaki dan tiga perempuan, terlalu kecil untuk melakukan perjalanan jauh. Anak-anak Bimbo tidak memiliki hak kerakyatan secara automatik walaupun mereka dilahirkan di Britain.

"Saya bukan berniat untuk mengambil kesempatan untuk mendapatkan jagaan percuma di Britain. Kebanyakan keluarga saya berada di negara ini, justeru saya memutuskan untuk melawat mereka di sini," katanya.

Menurut wanita itu, suaminya, Ohi, 37, pula lari meninggalkannya kerana tidak sanggup memikul tanggungjawab menyara anak-anak mereka. - Agensi

Kosmo! Online - Dunia

No comments: