Pages

Saturday, June 25, 2011

Kisah benar....

Kisah2 ini benar2 berlaku di Perak, di sebuah kampung.....

This story is about a man and his wife. He is retired and in his late 50's.

He has a van and drives school children to school. He has a bungalow yg cantik dan sungguh besar. He has a mercedes. And a proton car. Dia juga ader motor jaguh. Dia ader kebun yg di usahakan atas tanah pusaka. Punya seorang isteri and 6 orang anak.

Perfect life, right? Guess again...

Kalau pegi rumah dia masa raya, isteri dia akan cuma berkain batik dan bert'shirt buruk lusuh. Kalau di rumah org lain ada sajian ketupat rendang, sedara mara yg berkunjung cuma dpt dihidangkan dgn sayur dan ikan kering sahaja. Sedara mara yg datang tu pun belah si suami, bukan org lain.

Masa isteri dia ikut serta naik van ke Kelantan menghantar pengantin [si suami tak bother pun nak ikut serta] t'shirt buruk lusuh itu lah yg dia pakai. Kenapa? Kerana si isteri benar2 tidak ada pakaian yg lebih elok lagi. Dan masa itu si isteri berbekalkan cuma RM20.00 yg itu pun diminta dari anak perempuan mereka.

Kenapa? Kerana si suami tak pernah bagi si isteri duit.

Wait, it gets worst....

Si isteri duduk dalam rumah besar jadi orang lain ingat hidup senang. Tapi untuk dapatkan duit belanja harian, si isteri menjual ais krim. Si isteri menanam pokok pisang dan buat kerepek pisang dan dijual. Kalau ader ubi kayu, si isteri akan jual juga. Dari sedikit duit yg didapati, si isteri gunakan duit itu untuk beli barang dapur. Masaklah si isteri makanan [dari hasil pencarian si isteri] bagi si suami makan. Tentu la si suami tahu mana si isteri dapat duit beli ikan dan sayur. Ada si suami kisah? Ada si suami bagi duit? Langsung tidak ada.

You think that's worst?

Si suami telah pun pergi mengerjakan haji. Cuba teka, ada dia bawak si isteri sekali? Tidak. Nak tau yg lagi teruk? Si suami pergi ke Mekah tanpa meninggalkan walau sesen duit pun dan tiada juga sebijik beras pun untuk si isteri.

[Bayangkan ya, yg si isteri itu sebaya emak anda. Seorang wanita yg bergelar ibu dan sudah pun berusia. Actually mak cik itu sudah pun mempunyai cucu]

Flash back lebih kurang 15 tahun. Si isteri tgh mengandung dan merasa penat setelah membersihkan rumah yg sungguh besar itu. Makanya dia terlambat masak. Si suami terus mengherdik, 'Apa gunanya awak ??!! Berambus dari rumah ni !!'. Langsung si suami melontar kain baju si isteri menghalau si isteri keluar rumah. Dgn tangisan air mata berderai si isteri kutip pakaian2 dia dan pergi ke rumah sedara. Begitu dahsyatnya marah si suami, si isteri terpaksa duduk menumpang di rumah sedara dia selama sebulan lebih.

Si isteri kalau pergi menolong orang buat kerja kenduri, kadang kala akan bertanya dgn sungguh merasa segan jika ada makanan lebih yg boleh dibawa balik. 'Tak pe la, kalau kuah aje pun boleh' sambil tersenyum malu dan rendah diri. Tapi dia cuma bertanya sedemikian pada sedara yg kenal rapat sahaja. Sedara2 dia yg dah tahu sgt perangai si suami tentu saja membungkuskan makanan yg ada. Bila pulang ke rumah, si suami boleh bertanya, 'Eh.... pergi kenduri tak kan dia org tak bagi nasi lauk'. Mendidih betul darah aku bila dengar cerita ni. Dah la kenduri keluarga sendiri tak nak pergi, boleh nak tanya ada lauk untuk dia !!!!

Masa rombongan kawin balik dari Kelantan, van yg dinaiki berhenti lah di Cameron Highland. Maka dgn gembiralah mak cik2 yg lain berbelanja beli sayur2 segar dan pelbagai barangan lain. Si mak cik tadi hanya mampu melihat2 dan tampak jelas kesedihan atau lebih tepat merasa terkilan tak dapat membeli apa2 sedangkan kawan2 dia yg lain tgh seronok membeli. Dgn hanya RM20.00 apa lah yg dia dapat beli. Kawan2 dia yg lain yg begitu memahami terus saja membelikan sedikit sayuran dan buah tangan untuk dia. Orang yg menceritakan kisah ini pada aku rasa sebak sebab dia ternampak air mata mak cik tu mengalir bila disedekahkan sayuran. Aku juga jadi sebak....

Di awal entry ni ada aku cerita yg si suami ada kebun diusahakan atas tanah pusaka. Makanya bila mak dan ayah si suami dah meninggal, tanah itu mesti di bahagi sama rata. Sebahagian tanah yg besar itu sepatutnya diserahkan pada adik si suami itu. Tapi adik si suami itu telah pun meninggal dunia. Isteri si adik itu juga telah meninggal dan mereka punya 4 org anak. Tanah dah dipecah2kan dan geran telah ada. Tapi geran tidak diserahkan kepada 4 org anak tadi. Tanah terus digunakan oleh si suami. Bila si isteri bertanya, 'Abg ader ke bagi hasil kebun tu kepada mereka 4 empat beradik tu?' Si suami membentak, 'Ahhh.... diam la kau!! Kau perempuan apa tahu !!!'.

Hmmm.... kau makan harta anak yatim piatu ya.....

Oh... did I mention that si suami adalah the imam kat surau kampung dia
?
Agar aku tidak lupa: Kisah benar....

No comments: