Pages

Wednesday, June 22, 2011

Indonesia digesa bekukan amah ke Arab Saudi

JAKARTA - Ahli-ahli Parlimen Indonesia semalam menggesa pemerintah supaya menghentikan penghantaran pekerja asing ke Asia Barat terutamanya Arab Saudi selepas seorang pembantu rumah negara ini dipancung kerana membunuh majikannya.
Menurut ahli-ahli Parlimen itu, negara kaya dengan minyak dan negara Teluk lain tidak sepatutnya mengeksploitasi buruh Indonesia yang murah.
"Kami sudah meminta pihak pemerintah untuk menggantung sementara penghantaran pekerja Indonesia ke luar negara terutamanya negara-negara yang enggan menandatangani perjanjian yang melindungi hak-hak pekerja kami," kata Timbalan Speaker, Priyo Budi Santoso.
Beberapa ahli parlimen menggesa Menteri Luar, Marty, Natalegawa dan beberapa anggota kabinet Presiden Susilo Bambang Yudhoyono meletakkan jawatan ekoran layanan buruk terhadap amah Indonesia di luar negara.
Baru-baru ini, seorang amah Indonesia Ruyati Sapubi telah disabitkan membunuh majikannya yang merupakan rakyat Arab Saudi, Khairiya Hamid Mijlid dengan menggunakan pisau pemotong daging selepas dia dinafikan kebenaran untuk meninggalkan negara ini. - AFP
Kosmo! Online - Dunia

No comments: