Pages

Wednesday, June 22, 2011

28 warga Indonesia dihukum mati di Saudi



RIYADH 21 Jun - Indonesia sedang berusaha menyelamatkan 28 rakyatnya yang dijatuhi hukuman mati di Arab Saudi kerana pelbagai kesalahan, kata jurucakap Kedutaan Indonesia di Riyadh, Wishnu Krishnamurthi semalam.
"Satu usaha sedang dilakukan bagi mencapai penyelesaian dalam semua kes baik di mahkamah atau melalui kerjasama dengan Arab Saudi supaya kes-kes boleh diselesaikan di luar mahkamah," katanya seperti yang dilaporkan Arab News.
Menurutnya, misi diplomatik Indonesia juga sedang berusaha mendapatkan pengampunan daripada keluarga mangsa dalam kes-kes tertentu.
"Kami sangat berharap kedutaan dan konsulat boleh mendapatkan pengampunan dengan cara rundingan atau membayar ganti rugi kepada keluarga mangsa supaya rakyat kami boleh dibebaskan," katanya.
Krishnamurthi berkata, Indonesia telah berjaya menyelesaikan tiga daripada 31 kes di Arab Saudi.
"Tiga rakyat Indonesia itu telah dihantar pulang selepas diberi pengampunan oleh keluarga mangsa," jelasnya.
Keputusan tersebut diambil Indonesia selepas aktivis hak kemanusiaan menggesa kerajaan mengambil langkah agresif menyelamatkan rakyatnya daripada tindakan undang-undang Arab Saudi berikutan hukuman mati yang dijalani seorang pembantu rumahnya, Ruyati Sapubi kerana membunuh isteri majikannya.
Krishnamurthi turut memetik satu laporan yang menyatakan, seramai 316 rakyat republik itu kini terlibat dalam kes perundangan di Arab Saudi termasuk mereka yang telah dijatuhi hukuman mati.
Sementara itu, data Kementerian Luar Indonesia mendapati, seramai 233 rakyatnya berdepan hukuman mati di Malaysia di atas pelbagai kesalahan.
Dalam perkembangan berkaitan, Ahli-Ahli Parlimen Indonesia hari ini menggesa kerajaan menghentikan penghantaran pekerja asing ke Asia Barat terutamanya Arab Saudi ekoran hukuman mati yang dijatuhkan ke atas Ruyati. - Agensi
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: