Pages

Wednesday, June 22, 2011

44 terkorban pesawat Rusia terhempas



PELBAGAI serpihan pesawat Tu-134 bertaburan selepas terbakar di Petrozavodsk, Rusia semalam.




MOSCOW - Sebuah pesawat penumpang Rusia, Tu-134 meletup dan terbakar selepas terhempas di sebuah lebuh raya tidak jauh dari lapangan terbang sekali gus meragut 44 nyawa manakala lapan orang terselamat, kata seorang pegawai semalam.
Pesawat syarikat penerbangan RusAir Tupolev itu cuba mendarat di lapangan terbang Petrozavodsk yang terletak di rantau Karelia di barat laut Rusia.
Semasa nahas, cuaca kabus menyelubung kawasan tersebut manakala pihak berkuasa menyalahkan juruterbang sebagai punca nahas.
Namun, pesawat itu gagal mendarat dan terhempas kira-kira dua kilometer dari landasan.
Kesan pendaratan itu didapati telah mengakibatkan bahagian pesawat meletup dan mayat penumpang tercampak beberapa ratus meter dengan serpihan pesawat terbakar.
"Pesawat itu terhempas dua kilometer dari Petrozavodsk. Seramai 44 orang terbunuh dan lapan orang cedera," jelas Kementerian Kecemasan dalam kenyataan di laman web.
Tujuh daripada lapan mangsa yang terselamat dihantar ke Hospital Petrozavodsk dan masih berada dalam keadaan serius, kata Kementerian Kesihatan manakala pakar perubatan merancang untuk memindahkan enam pesakit yang cedera ke Moscow.
- Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: