Pages

Wednesday, June 22, 2011

Bashar tawar dialog untuk tamatkan kemelut


DAMSYIK: Presiden Syria, Bashar al-Assad semalam menawarkan rundingan kepada kumpulan prodemokrasi bagi mengakhiri kemelut politik yang melanda negara itu sejak empat bulan lalu.
Menurutnya, rundingan itu akan membolehkan pembentukan perlembagaan baru dan menamatkan monopoli parti Baath yang diketuainya, seperti yang dituntut pembangkang. Bagaimanapun, beliau tidak akan melakukan pembaharuan ketika negara itu dalam keadaan huru-hara. Kenyataan Bashar dikecam oleh aktivis prodemokrasi yang menggesa revolusi yang masuk bulan keempat itu diteruskan.

Bashar, dalam ucapannya menerusi televisyen, mengaku Syria sudah tiba ke titik peralihan. “Kita boleh berkata bahawa dialog di peringkat kebangsaan adalah slogan untuk peringkat seterusnya. Dialog itu boleh membawa kepada pemindaan perlembagaan atau pembentukan perlembagaan baru,” katanya. Saksi dan aktivis propembangkang berkata, ucapan Assad itu diekori oleh tunjuk perasaan antikerajaan di kebanyakan tempat di Syria, termasuk Allepo di utara, Homs dan Hama di tengah dan juga di kawasan pinggir Damsyik. - AFP

myMetro | Bashar tawar dialog untuk tamatkan kemelut

No comments: