Pages

Monday, June 6, 2011

Gempar mata air misteri




TIAK - Penduduk setempat gempar dengan penemuan mata air misteri di Kampung Tiak yang dikatakan boleh menghilangkan beberapa penyakit.

Penduduk, Rokiah Paib, 73, berkata, penemuan mata air itu disedarinya beberapa hari lalu.

“Saya lihat beberapa helaian daun bergerak-gerak di atas permukaan tanah, kemudiannya pergi ke arah daun berkenaan dan menyedari terdapat mata air.

“Suami mengorek mata air berkenaan dan menjumpai syiling lama yang tertera tujuh perkataan Yasin dalam tulisan jawi,” katanya.

Menurutnya, keadaan bertambah pelik kerana tekanan mata air berkenaan akan menjadi rendah sekiranya syiling berkenaan tidak diletakkan di dalamnya.

“Kalau syiling ini diletakkan kembali dalam tempat asal, tekanan mata air akan menjadi kuat sehingga melimpah ke permukaan.

“Saya membuat saluran paip pada mata air berkenaan agar air dapat mengalir ke dalam baldi yang disediakan. Setakat ini, mata air tidak pernah kering mengeluarkan air,” katanya.

Dia berkata, ada beberapa pihak yang ingin membeli syiling berkenaan tapi enggan menjual walaupun ada yang menawarkan harga yang lumayan.

“Saya akan menyimpan syiling ini, kerana ia mempunyai keunikan tersendiri. Saya percaya apa yang berlaku adalah kerana keizinan dari-Nya. Perkara ini membuktikan kebesaran Allah SWT,” katanya kepada Sinar Harian.
SH

No comments: