Pages

Monday, June 6, 2011

Debu gunung Chile tiba di Argentina

3,500 penduduk kawasan sekitar dipindahkan akibat letusan gunung berapi Puyehue

SANTIAGO: Sebuah gunung berapi yang ‘tidur’ selama berdekad lamanya meletus di selatan-tengah Chile kelmarin, memuntahkan debu sehingga mencapai 10 kilometer ke udara hingga sampai ke Argentina dan menyebabkan beribu-ribu penduduk dipindahkan.

Angin turut meniup debu itu ke arah Argentina, menyebabkan langit gelap di bandar peranginan ski San Carlos de Bariloche, kata pegawai kerajaan negara terbabit, dan memaksa lapangan terbang bandar itu ditutup.

Letusan rangkaian gunung berapi Puyehue 920 kilometer selatan Santiago, menyebabkan Chile menutup laluan sempadan sibuk ke Argentina.
Tidak jelas mana satu antara empat rangkaian gunung berapi itu meletus kerana liputan debu dan keadaan cuaca. Kali terakhir ia meletup ialah pada 1960. Media tempatan melaporkan, bau sulfur yang kuat dapat dihidu dan aktiviti gegaran juga kerap berlaku.

“Gunung berapi Puyehue berada dalam proses ledakan dan letupannya memuntahkan asap setinggi 10 kilometer,” kata pejabat kecemasan negeri ONEMI.

“Kami cuba menyekat kenderaan dan meminta pemandu tidak keluar rumah, tutup pintu dan tingkap bagi mengelak terkena debu,” kata Setiausaha Komunikasi, Carlos Hidalgo. Kerajaan Chile memindahkan 3,500 penduduk dari kawasan sekitar sebagai langkah berjaga-jaga.

Asap debu dari Chaiten memenuhi bandar di Argentina dan dapat dilihat dari angkasa lepas. Gunung berapi Llaima, satu daripada yang paling aktif di Amerika Selatan, meletus pada 2008 dan 2009. – Reuters
Berita Harian Online | Debu gunung Chile tiba di Argentina

No comments: