Pages

Monday, April 4, 2011

Safar diminta bentuk kerajaan baru


GADIS Syria melaungkan slogan menentang Presiden Bashar ketika demonstrasi  di depan kedutaan Syria, di Amman, kelmarin.
GADIS Syria melaungkan slogan menentang Presiden Bashar ketika demonstrasi di depan kedutaan Syria, di Amman, kelmarin.


DAMSYIK: Presiden Syria Bashar al-Assad meminta bekas Menteri Pertanian, Adel Safar untuk membentuk kerajaan baru, agensi berita rasmi SANA melaporkan semalam, ketika rangkaian komunikasi terputus dan penduduk di Douma bersiap sedia mengebumikan penunjuk perasaan yang maut.


Pelantikan Safar menyusul tindakan Assad memecat kabinetnya dalam cubaan untuk meredakan bantahan prodemokrasi, namun harapan bahawa pemerintahan darurat yang dikenakan sejak 50 tahun lalu akan ditarik balik tidak menjadi kenyataan.
Rangkaian telefon bimbit dan internet terputus semalam di seluruh Syria semalam ‘berikutan beban berlebihan,’ menurut seorang wakil pelanggan, sehari selepas pihak berkuasa menjalankan operasi penahanan aktivis.

Sementara itu, penduduk di Douma, di pinggir ibu kota yang masih terperanjat dengan tindakan keras pasukan keselamatan ke atas penunjuk perasaan.


“Kami akan mengadakan majlis pengebumian tengah hari ini untuk empat mangsa yang maut,” seorang penduduk – AFP. Berita Harian Online | Safar diminta bentuk kerajaan baru

No comments: