Pages

Tuesday, March 29, 2011

Tentera Libya, pemberontak bertempur di luar Sirte

BIN JAWWAD, Libya: Tentera pemberontak bertempur dengan tentera kerajaan di luar bandar kelahiran dan kubu kuat Muammar Gaddafi, Sirte, ketika wakil negara Barat dan Arab bersiap untuk bertemu di London bagi mencari jalan keluar untuk pemimpin Libya itu.


Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Ban Ki-moon, Setiausaha Negara Amerika Syarrikat, Hillary Rodham Clinton, Liga Arab, Kesatuan Afrika dan 40 menteri luar dijadualkan menyertai perbincangan itu bagi meningkatkan tekanan terhadap Gaddafi.
Menteri Luar Itali, Franco Frattini, berkata beberapa negara merancang untuk mengemukakan pelan yang mencadangkan gencatan senjata, hidup dalam buangan untuk Gaddafi dan rangka perbincangan antara ketua suku dan pembangkang berhubung masa depan negara itu.
Seorang daripada pegawai kanan Libya pula dilap0orkan melakukan "lawatan peribadi" ke Tunisia lewat malam tadi.


Tidak diketahui sama ada Menteri Luar Libya, Moussa Koussa, mahu berpaling tadah tetapi tindakan beliau itu meningkatkan kesangsian berhubung keutuhan kerajaan Gaddafi.


Berikutan serangan udara tentera antarabangsa sejak 19 Mac lalu, pemberontak Libya kini dalam kedudukan lebih kuat berbanding seminggu lalu dan sudah menawan semula semua wilayah yang jatuh ke tangan tentera Gaddafi, termasuk dua terminal minyak utama.


Namun, tentera pemberontak tidak memiliki senjata setanding tentera Gaddafi dan tidak jelas bagaimana mereka mahu menawan Sirte tanpa bantuan serangan udara agresif tentera antarabangsa.
Televisyen kebangsaan Libya pula melaporkan serangan udara terbaru NATO malam tadi mensasarkan "sasaran tentera dan awam" di bandar Garyan dan Mizda, tidak jauh dari Tripoli. - AP 

2 comments:

mcm ni lah said...

harap2 tentera libya terus pertahankan tempat diorang,. jangan bagi amerika kuasai negara diorang,.

Abu Hatim said...

harap2 gaddafi turun bagilah orang lain pulak....