Pages

Tuesday, March 29, 2011

110 korban letupan diYaman

ADEN: Satu letupan di kilang senjata mengorbankan sekurang-kurangnya 110 orang dan mencederakan 90 yang lain, berhampiran Jaar, bandar di selatan Yaman, semalam.
Kejadian berlaku sehari selepas anggota kumpulan Al-Qaeda menceroboh kawasan berkenaan, kata pegawai kerajaan.


Sumber pasukan keselamatan berkata, letupan berlaku sejurus selepas berpuluh-puluh penduduk berada di dalam kilang itu bagi mencari senjata, sehari selepas serbuan dilakukan anggota Al-Qaeda. Punca letupan itu belum dapat dipastikan.


Kira-kira 30 lelaki bersenjata menceroboh masuk ke kilang itu, kelmarin dan tergesa-gesa meninggalkan tempat itu dengan empat kenderaan dipenuhi senjata, kata seorang saksi. Menurut sumber pasukan keselamatan, insiden letupan itu berlaku sejurus selepas kumpulan militan Al-Qaeda merampas kuasa di Jaar di wilayah Abyan. Kumpulan militan di negara itu mengambil kesempatan terhadap pergolakan yang berlaku untuk merampas kuasa di satu lagi bandar di selatan Yaman. Sementara itu residen Yaman, Ali Abdullah Saleh menarik balik tawaran untuk meletakkan jawatan hujung tahun ini dengan alasan ia akan mencetuskan huru-hara lebih buruk, sama dengan Somalia jika beliau berbuat demikian. - Reuters

No comments: