Pages

Tuesday, March 29, 2011

PBB didesak laksana gencatan senjata di Libya


JAKARTA 28 Mac – Indonesia dan beberapa negara lain mendesak Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) melaksanakan gencatan senjata di Libya, lapor agensi berita China, Xinhua memetik seorang menteri hari ini.

Menteri Luar, Marty Natalegawa pada satu sesi Parlimen berkata, pendirian Indonesia jelas menentang keganasan digunakan dalam menyelesaikan masalah kerana ia akan menyebabkan banyak korban di kalangan orang awam.
‘‘Ketika ini, Indonesia dan beberapa negara di Ibu Pejabat PBB akan menghantar satu surat bersama kepada Presiden Majlis Keselamatan untuk melaksanakan gencatan senjata dan dialog politik antara pihak terlibat.
‘‘Kami telah mengambil usaha kukuh dengan menulis surat kepada Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon dan beliau memberi maklum balas bahawa PBB menyokong pendirian Indonesia dan akan membuat susulan.
‘‘Bagaimanapun, semua usaha yang diambil tidak akan mencukupi tanpa mengadakan dialog politik,’’ katanya.
Pengerusi Suruhanjaya Parlimen I, Mahfud Siddiq berkata, setiap negara perlu belajar operasi ketenteraan oleh tentera Barat pada masa lalu supaya kejadian di Iraq tidak berulang.
‘‘Setiap negara perlu menyelesaikan masalahnya sendiri secara bebas tanpa campur tangan daripada mana-mana negara terutama campur tangan ketenteraan,’’ jelasnya. – Bernama

No comments: