Pages

Monday, March 14, 2011

100,000 tentera bantu mangsa bencana


2011/03/14


  • Foto
    SEBUAH keluarga sedang berjalan melalui kawasan bandar yang musnah di Minami Sanriku, semalam.
  • Foto
    PENDUDUK tempatan terharu dan sedih ketika melalui sebuah kawasan di Sendai.
Perdana Menteri Jepun keluar arahan berikutan insiden gempa bumi, tsunami

SENDAI: Jepun semalam mengerah 100,000 tentera untuk membantu mangsa yang terselamat dari kejadian gempa bumi dan tsunami ketika dunia mula menghulur bantuan kepada negara yang dilanda bencana terbabit.
Kerahan berkenaan diarahkan Perdana Menteri Naoto Kan untuk menambahkan lagi bilangan tentera selepas skala kemusnahan besar yang semakin jelas.
Menteri Pertahanan, Toshimi Kitazawa berkata sejumlah 100,000 tentera kira-kira 40 peratus daripada pasukan bersenjata akan dihantar dalam masa sehari atau dua lagi.

“Terlalu ramai penduduk yang masih lagi tersisih dan menantikan bantuan. Realiti ini amat suram,” katanya yang dipetik Kyodo News.

Di bandar pelabuhan kecil Minamisanriku sendiri nasib kira-kira 10,000 penduduk sendiri masih belum diketahui, lebih daripada separuh penduduknya, lapor NHK.

Polis dan tentera melaporkan penemuan beratus-ratus mayat di lokasi sepanjang tepi pantai termasuk lebih 200 ditemui di satu kawasan baru semalam.
Tawaran bantuan datang dari seluruh dunia termasuk musuh tradisi.

Walaupun hubungan yang menjejaskan negara itu tahun lalu, Perdana Menteri China, Wen Jiabao dan Menteri Luarnya Yang Jiechi turut menghantar ucapan takziah. Sepasukan 15 penyelamat China tiba tengahari semalam, kata kementerian luar Jepun.

Katanya sebanyak 69 negara dan lima pertubuhan bantuan antarabangsa menawarkan bantuan sehingga pagi semalam.

Antaranya termasuk New Zealand yang juga mengalami tragedi gempa sendiri bulan lalu di Christchurch.

Sepasukan 66 penyelamat Jepun yang berada selama dua minggu membantu usaha mencari dan menyelamat di Christchurch dilaporkan akan pulang untuk berhadapan dengan tragedi di tanah air sendiri.

Palang Merah Jepun semalam menghantar 62 pasukan kecemasan untuk membantu mangsa, kata persekutuan Palang Merah Antarabangsa yang membabitkan 400 doktor, jururawat dan pakar lain.

Pasukan mencari dan menyelamat serta anjing pengesan tiba dari Jerman dan Switzerland manakala penyelamat dari Britain dan Perancis dalam perjalanan.

Kapal pembawa pesawat USS Ronald Reagan tiba di pantai awal pagi semalam. Jepun meminta bantuan untuk membawa helikopter Jepun dan pengangkutan tenteranya ke kawasan terjejas, kata Armada Pasifik Amerika Syarikat.

Sepasukan 144 orang dari Agensi Pembangunan Antarabangsa Amerika Syarikat akan ke Misawa untuk menyertai operasi darat. Pasukan terbabit termasuk 12 anjing untuk mengesan mangsa yang terperangkap di bawah runtuhan dan turut membabitkan 150 tan kelengkapan menyelamat, kata USAID.

Australia, Korea Selatan dan Singapura juga menawarkan bantuan pasukan mencari dan menyelamat serta anjing pengesan. Manakala Australia menawarkan hospital mudah alih dan pasukan pengecaman mangsa bencana, kata Menteri Luar, Kevin Rudd. – AFP

No comments: