Pages

Monday, March 14, 2011

Krisis nuklear makin teruk


KORIYAMA: Krisis nuklear Jepun semakin buruk semalam ketika pihak berkuasa bergegas untuk menangani ancaman peleburan beberapa reaktor nuklear.
Sementara itu, lebih 170,000 orang dipindahkan dari kawasan berhampiran loji berkenaan kerana bimbang kemungkinan mengalami pencemaran radioaktif.

Pihak berkuasa Jepun berusaha mengurangkan suhu di beberapa reaktor nuklear, termasuk satu yang dikhuatiri pegawai mungkin lebur hari ini bagi mengelak bencana itu daripada bertambah teruk.
Ketua Setiausaha Kabinet, Yukio Edano berkata, pihak berkuasa tidak dapat menolak kemungkinan satu lagi letupan di loji nuklear akan berlaku.

“Kita tidak boleh menolak kemungkinan satu lagi letupan,” katanya. Bagaimanapun, jika ia berlaku, ia tidak akan memberi kesan serius terhadap kesihatan orang ramai,” katanya.

Lebih 170,000 orang sudah dipindahkan sebagai langkah berjaga-jaga meskipun Edano berkata, radioaktif yang tersebar ke udara setakat ini begitu kecil dan tidak mengancam kesihatan.
Peleburan sepenuhnya - kemusnahan sitem loji dan kemampuannya untuk mengekalkan tahap suhu di bawah kawalan - menyebabkan pembebasan uranium dan pencemaran terhadap persekitaran serta mengancam kesihatan. Edano berkata, reaktor Fukushima Dai-ichi tidak mencapai tahap peleburan dan beliau yakin senario terburuk tidak akan berlaku. - AP
myMetro

No comments: