Pages

Wednesday, September 8, 2010

Nyawa askar AS dalam bahaya





2010/09/08


PETRAEUS ketika bercakap kepada sidang media di pejabatnya di Kabul, Afghanistan pada 31 Ogos lalu, memberitahu peningkatan mendadak  kematian askar asing kerana serangan Taliban.

PETRAEUS ketika bercakap kepada sidang media di pejabatnya di Kabul, Afghanistan pada 31 Ogos lalu, memberitahu peningkatan mendadak kematian askar asing kerana serangan Taliban.

Petraeus mahu Paderi di Florida batal niat bakar al-Quran elak propaganda Taliban


KABUL: Panglima tentera Amerika Syarikat (AS) di Afghanistan, Jeneral David Petraeus, berkata askarnya akan menghadapi bahaya jika gereja di Florida meneruskan rancangan membakar al-Quran sempena memperingati 9 tahun serangan pengganas ke atas AS, 11 September ini.
Petraeus berkata rancangan pembakaran kitab suci umat Islam itu akan menjadi propaganda bagi Taliban di Afghanistan dan menimbulkan sentimen anti-AS di seluruh dunia Islam.
Gereja The Dove World Outreach Center di Gainesville, Florida menyatakan akan membakar salinan al-Quran pada Sabtu, 11 September waktu bagi memperingati ulang tahun ke-9 serangan serangan pengganas ke atas New York dan Washington itu.

Gereja itu sebelum ini banyak melancarkan kempen membantah hubungan homoseksual dan pengguguran anak, memang gemar membuat provokasi.

Tahun lalu gereja itu menyebarkan risalah yang bertajuk ‘Islam adalah syaitan’.
“Rancangan gereja itu boleh membahayakan pasukan dan menjejaskan keseluruhan misi kita di sini,” kata Petraeus dalam wawancara dengan Wall Street Journal, semalam.
“Justeru ia satu tindakan yang akan dimanfaatkan Taliban dan boleh menyebabkan masalah besar. Bukan di sini, namun di mana saja kita terbabit dengan masyarakat Islam,” kata Petraeus.

Rancangan gereja Florida itu sudah menimbulkan kemarahan masyarakat di Indonesia, negara majoriti Muslim terbesar di dunia.

Pada akhir bulan lalu, 100 penunjuk perasaan mengadakan bantahan di luar kedutaan AS di Jakarta, mengancam adakan jihad jika rancangan itu dilaksanakan.

Pastor Terry Jones, berkata kebimbangan Petraeus boleh difahami. – AFP

No comments: