Pages

Wednesday, September 8, 2010

Angelina Jolie jumpa mangsa banjir di Pakistan



JOLIE (memakai tudung hitam) melawat sebuah kem mangsa banjir Pakistan di Peshawar semalam.


NOWSHERA, Pakistan - Aktres Hollywood, Angelina Jolie semalam melawat bahagian barat laut Pakistan untuk menarik perhatian dunia terhadap rayuan 21 juta penduduk yang menjadi mangsa banjir.
Aktres berusia 34 tahun yang merupakan Duta Muhibah Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNHCR) itu meluangkan masa berbual dengan pelarian Afghanistan, penduduk Pakistan dan pekerja bantuan di Nowshera, wilayah Khyber Pakhtunwa.
Lawatan itu adalah kali keempat Jolie ke Pakistan sejak menjadi Duta UNHCR pada tahun 2001.
"Apa yang saya faham, situasinya tidak pernah kita lihat sebelum ini. Kesannya dalam skala yang besar. Situasinya amat kompleks, bukan sekadar banjir sahaja," kata Jolie yang mengulas mengenai 1.7 juta pelarian Afghanistan tinggal di kem-kem sementara.
Dengan memakai tudung berwarna hitam di kepalanya, Jolie memberitahu, dia sedih apabila mendengar rayuan mangsa-mangsa banjir dan merayu sumbangan dibuat menerusi pelbagai cara.
Pada minggu lalu, Jolie menyiarkan satu mesej video yang meminta orang awam memberi sokongan lebih besar terhadap usaha-usaha untuk membantu Pakistan.
Dia turut menderma sebanyak AS$100,000 (RM312,599) kepada tabung bantuan banjir Pakistan. - AFP

No comments: