Pages

Wednesday, September 8, 2010

Saudi tetap izin wanita jadi juruwang





2010/09/08

RIYADH: Kementerian Buruh Arab Saudi memutuskan untuk terus mengeluarkan permit kepada wanita bekerja sebagai juruwang di pusat beli-belah dan tidak akan tunduk kepada ancaman pelampau untuk memboikot kedai yang mempunyai pekerja wanita. 

“Pengambilan wanita Arab Saudi sebagai juruwang dilaksanakan buat pertama kali di pusat beli belah utama di Jeddah dan Wilayah Timur,” kata Timbalan Menteri Buruh, Dr Abdul Wahid Al Humaid dalam satu kenyataan disiarkan akhbar Al Riyadh.
Bagaimanapun langkah kontroversi terbabit tidak dibuat di Riyadh dan Qassim. Al Humaid menggesa penduduk memberi kerjasama dalam usaha kementerian membuka peluang pekerjaan kepada wanita.

Sebilangan penduduk Arab Saudi melancarkan kempen dalam Facebook memboikot rangkaian Hyper-panda yang dimiliki Savola Group kerana mengambil wanita bekerja di cawangan mereka di Jeddah. 

Ia adalah kali pertama wanita diambil bekerja di Arab Saudi di mana pandangan masyarakat melihat wanita dan lelaki yang bekerja di tempat yang sama sebagai menjatuhkan maruah wanita. – Agensi

No comments: