SEORANG eksekutif pemasaran dari Michigan berjaya melaungkan azan di semua 50 negeri di Amerika Syarikat (AS) dalam tempoh 35 hari.

Jameel Syed, 40, memulakan 'pengembaraannya' dari Pusat Islam Detroit di pinggir bandar Rochester Hills, Michigan, di mana dia bertugas sebagai bilal.

Akhbar The Detroit Free Press melaporkan, bapa kepada dua orang anak itu merupakan pemuda Muslim pertama melaungkan azan di seluruh AS.

"Ia satu perjalanan yang menakjubkan. Saya juga terharu dengan sokongan, kasih sayang dan kemurahan hati komuniti Islam yang ditemui sepanjang pengembaraan ini," katanya kepada Press TV .

Menurut Syed lagi, misi melaungkan azan di semua 50 negeri di AS berjaya menemukannya dengan pelbagai komuniti Muslim dari etnik dan latar belakang berbeza.

Malah, dia juga berkongsi kisahnya dengan orang bukan Islam ketika berada dalam teksi dan lapangan terbang.

"Saya juga berpeluang melaungkan azan di pantai Hawaii dan sebuah bilik sembahyang di Disneyland. Malah, saya juga sempat melawat masjid di Chapel Hill di North Carolina dan bertemu dengan keluarga mangsa tiga pelajar Muslim yang dibunuh pemuda lelaki kulit putih, awal tahun ini," katanya.