“CIMPANZI telah banyak mengajar saya. Pengalaman menghabiskan banyak masa bersama haiwan ini di dalam hutan membentuk pemahaman saya terhadap tingkah laku manusia dan alam semula jadi” – Jane Goodall.

Sekitar Julai 1960, Jane Goodall memulakan pengembaraannya dari England ke Tanzania untuk menyelami ke dalam dunia cimpanzi liar dengan hanya berbekalkan buku nota dan sepasang teropong.

Hari ini, hasil kerja Goodall berkisarkan tentang spesies terancam terutamanya cimpanzi, dan menggalakkan orang ramai untuk sama-sama menjadikan dunia ini sebagai tempat yang lebih baik untuk manusia, haiwan dan alam sekitar yang dikongsi bersama.

Kini, Goodall merupakan seorang primatologist Inggeris, ethologist, antropologi dan Utusan Keamanan Pertubuhan Bang-Bangsa Bersatu (PBB).

Beliau juga dianggap sebagai pakar terkemuka di dunia dan terkenal dengan kajiannya selama 55 tahun terhadap interaksi sosial dan keluarga cimpanzi liar di Taman Negara Gombe Stream, Tanzania.

Selain itu, Goodall juga adalah pengasas Institut Jane Goodall dan Program Roots & Shoots, dan bekerja dalam bidang melibatkan kebajikan pemuliharaan serta haiwan. Juga telah berkhidmat dalam Projek Hak Bukan Manusia sejak ditubuhkan pada tahun 1996.


Kehidupan awal

Dame Jane Morris Goodall dilahirkan di London, England, pada tahun 1934 dan merupakan anak kepada pasangan Mortimer Herbert Morris-Goodall, seorang ahli perniagaan serta Margaret Myfanwe Joseph, seorang penulis novel di bawah nama pena Vanne Morris-Goodall.

Ketika kanak-kanak, bapanya memberi anak patung cimpanzi yang diberi nama Jubilee dan sejak itu rasa sayang terhadap haiwan mula bercambah. Hari ini, anak patung itu masih elok dan diletakkan di atas meja soleknya di London.

Goodall adalah salah seorang sembilan pelajar cemerlang yang menerima ijazah kedoktoran (PhD) dalam Ethologi tanpa mendapatkan ijazah sarjana terlebih dahulu.

Kerjaya Goodall sebagai pakar cimpanzi bermula apabila salah seorang rakannya mengajak beliau ke Kenya. Sejak itu, beliau menyimpan wang dan melakukan pelbagai kerja termasuk menjadi pelayan kedai makan sehingga mampu ke Kenya manaiki bot.

Beliau berlayar dari London ke Afrika dengan kapal penumpang, The Kenya Castle. Dua bulan kemudian, Goodall tiba ke destinasi dan bertemu dengan Louis Leakey, seorang ahli antropologi terkenal bersama isterinya, Mary.

Selepas beberapa lama bekerja dengan Leakeys di Uvalde Gorge, Leakey memberi kebenaran kepada Goodall untuk melakukan kajian mendalam terhadap cimpanzi di Taman Negara Gombe di Tanzania.


Pakar cimpanzi

Goodall terkenal dengan kajian beliau mengenai kehidupan sosial dan keluarga cimpanzi. Beliau memulakan kajiannya dalam komuniti cimpanzi Kasakela di Tanzania pada tahun 1960.

Sesetengah saintis mengkritik tindakan Goodall memberi nama kepada cimpanzi yang sedang diperhatikan sperti David Greybeard dan Goliath, dan bukannya menggunakan nombor.

Difahamkan, Goodall adalah antara individu pertama yang mendakwa spesies itu juga mempunyai persamaan dengan manusia dari segi emosi, kecerdasan, keluarga dan hubungan sosial.


Jane Goodall Institut

Pada tahun 1977, Goodall menubuhkan Jane Goodall Institut (JGI) yang menyokong penyelidikan Gombe, di mana beliau adalah pemimpin global dalam usaha untuk melindungi cimpanzi dan habitat mereka.

Dengan 19 pejabat di seluruh dunia, JGI diiktiraf secara meluas bagi inovatif, pemuliharaan dan pembangunan program komuniti berpusat di Afrika.

Program belia globalnya, Roots & Shoots bermula pada 1991 dan kini mempunyai lebih 10,000 kumpulan di lebih 100 buah negara.

Disebabkan limpahan nota, tulisan tangan, gambar dan data di rumah Goodall di Dar es Salaam, Pusat Kajian Primat Jane Goodall Institut telah diwujudkan di University of Minnesota untuk menempatkan dan menyusun segala data.

Kini, semua arkib asal Goodall diletakkan di sana dan telah didigitalkan serta dianalisis untuk disimpan secara atas talian.

Hari ini, Goodall menghabiskan banyak masa memberi syarahan, berkongsi mesej dan harapan untuk masa depan selain menggalakkan golongan muda membuat perubahan dalam dunia mereka.

Selain itu, beliau juga merupakan lembaga pengarah bagi tempat perlindungan cimpanzi terbesar di dunia di luar Afrika, Save the Chimps, di Fort Pierce, Florida, Amerika Syarikat.