Media Barat syak Al-Qaeda serang duta AS di Libya
Lokasi Protes Anti-AS
TRIPOLI - Media barat mula mengeluarkan dakwaan masing-masing mengenai serangan di kediaman rasmi Kedutaan Amerika Syarikat (AS) di Benghazi, Libya yang membunuh empat rakyat AS pada Selasa lalu dilakukan oleh Al-Qaeda atau militan Libya yang ingin membalas dendam di atas kematian pemimpin mereka baru-baru ini.

Menurut laporan CNN Rabu lalu, kumpulan dibayangi pro-Al-Qaeda Imprisoned Abdul Rahman Brigades merupakan suspek yang paling disyaki di atas serangan susulan tersiarnya filem pendek menghina Nabi Muhammad SAW di laman Youtube seluruh dunia.

Kumpulan itu digelar sedemikian bersempena dengan individu Arab 'Sheik Buta' yang di penjara seumur hidup di AS kerana terlibat dalam konspirasi pengeboman pengganas di bandar New York dalam 1993 termasuk melancarkan satu serangan sebelumnya di bangunan kedutaan termasuk di Libya.

Dakwa barat lagi, serangan di bangunan kedutaan mungkin diinspirasikan oleh pemimpin Al-Qaeda, Ayman Al-Zawahiri demi menuntut bela di atas kematian pemimpin keduanya, Abu Yahya Al-Libi yang maut dalam serangan pesawat pengintip di Pakistan pada Jun lalu.

Di mata barat, kawasan timur Libya merupakan sarang kumpulan pelampau Islamis yang berkongsi penempatan bersama militan asing dengan satu tujuan iaitu menuju ke Iraq untuk berperang dengan AS. Dakwa mereka lagi, kehadiran pemberontak di Libya mencetuskan rasa bimbang Yayasan Warisan pada 2011.

Yayasan berkenaan mengeluarkan amaran bahawa militan di Libya semakin berkembang susulan kematian Muammar Gaddafi yang mana Al-Qaeda dilaporkan mula merekrut ahli-ahli untuk bertapak di negara itu.

Walaupun jumlah militan Islamis di Libya berkembang seiring dengan kehadiran pengintipan AS di kem latihan timur negara, ia tidak memberi jaminan bahawa kawasan kedutaan khasnya negara-negara barat di Libya selamat daripada serangan pengganas 100 peratus.

Pakar keselamatan pertahanan dan keselamatan dalam negeri, James Carafano berkata adalah sukar untuk menentukan sama ada bangunan kedutaan asing di negara yang diduduki kumpulan militan selamat.

"Adakah tahap keselamatan yang sesuai digunakan bagi menangani risiko yang sedia ada ini? Sememangnya ia menimbulkan banyak persoalan. Tapi nyata sekali tahap keselamatan di sini adalah kurang," katanya.