Anak tuntut harta ibu
Rashid yang berkerusi roda di Mahkamah Tinggi Syariah, semalam.
SEREMBAN – Seorang anak membuat tuntutan untuk mendapatkan harta ibunya yang telah meninggal dunia daripada ayahnya.

Tuntutan itu dibuat Norzay Rashid, 44, di hadapan Hakim Kamal Basha Muhammad di Mahkamah Tinggi Syariah, semalam.

Dalam tuntutan yang difailkan pada 16 Februari 2012, Norzay memohon perintah mahkamah bahawa setengah daripada sebidang tanah milik bapanya, Rashid Jani, 75, yang dianggarkan bernilai RM150,000 diisytiharkan sebagai harta sepencarian bagi pihak ibunya, Kering Aman.

Malah, dia juga mahu bahagian harta arwah ibunya yang meninggal dunia pada 2008 dibahagikan mengikut faraid kepada setiap warisnya.

Norzay, dalam tuntutannya berkata, ayah dan ibunya berkahwin pada 1953 dan dikurniakan tujuh anak, iaitu enam perempuan dan seorang lelaki.

Namun, ibunya meninggal dunia empat tahun lalu dan bapanya berkahwin lain pada September 2009 sebelum menetap di hartanah tersebut.

Sementara itu, peguam, Hanif Hassan, yang mewakili Rashid berkata, anak guamnya kecewa dengan tindakan anak keenamnya itu dan telah membuat penyataan pembelaan serta tuntutan balas.

“Dalam tuntutan itu Rashid mendakwa kehidupannya tidak terurus sejak isteri pertama meninggal dunia dan kehidupannya berubah selepas berkahwin kali kedua.

“Malah pada 2011, plaintif dan anak-anaknya yang lain tidak pernah datang melawatnya yang sakit dan semua urusan penjagaannya diuruskan dengan baik oleh isteri sekarang,” katanya.

Menurutnya, pada 1998 anak guamnya mendapat wang tunai berjumlah RM1.6 juta hasil pengambilan tanah ladang seluas 3.6 hektar oleh Kerajaan Negeri.

Malah, katanya, Rashid telah membahagikan wang tersebut kepada isteri dan semua anaknya dengan masing-masing mendapat RM50,000 setiap seorang.

"Disebabkan kesal dengan tindakan anaknya itu, Rashid telah memfailkan tuntutan balas, iaitu menuntut plaintif memulangkan semula wang tunai berkenaan kepadanya berikutan pembatalan hibah yang dibuat olehnya.

"Anak guam saya juga menuntut hak bagi harta milik arwah isterinya, iaitu sebuah rumah yang kini diduduki oleh plaintif dan wang dalam akaun Tabung Haji serta barangan kemas yang kini dalam milikan plaintif sebelum bahagian itu dibahagikan mengikut faraid,” katanya.

Hanif berkata, anak guamnya juga menuntut plaintif memberikan nafkah kepadanya sebanyak RM1,000 setiap bulan sepanjang hayatnya. Kamal Basha menetapkan 12 Oktober ini untuk keputusan perbicaraan.