Pages

Monday, September 10, 2012

Mangsa gempa perlu bantuan



Pasukan menyelamat mencari penduduk yang terperangkap di bawah runtuhan akibat gempa bumi di daerah Yiliang, wilayah Yunnan, semalam. - AFP
BEIJING 9 Sept. - Kebanyakan mangsa yang terselamat dalam dua bencana gempa bumi di kawasan pergunungan barat daya China pada Jumaat lalu, kini amat memerlukan bantuan tambahan.
Situasi terdesak itu diburukkan lagi dengan gempa susulan terus berlaku sehingga mencetuskan kebimbangan kepada pasukan penyelamat untuk meneruskan operasi mencari mangsa-mangsa yang terperangkap.
Seorang pegawai di pekan Jiaokui di daerah Yiliang berkata, hampir kesemua 110,000 penduduk di pekan tersebut sudah dipindahkan, namun masih ramai yang tidak mempunyai tempat perlindungan.
Agensi berita Xinhua semalam melaporkan, lebih 11,000 unit khemah dan 8,500 jaket kulit dihantar ke Yiliang dan dijangka bantuan yang lebih banyak akan disalurkan dalam tempoh terdekat.
Sekurang-kurangnya 89 orang terbunuh dan lebih 820 cedera dalam dua gempa bumi itu di kawasan pergunungan di pedalaman sepanjang sempadan wilayah Guizhou dan Yunnan. - Agensi

No comments: