Pages

Monday, September 10, 2012

Pikul meja ke sekolah




         
BEIJING: Perbezaannya ketara sekali. Terdapat penduduk China membina kekayaan yang sukar digambarkan dipaparkan dalam berita setiap hari.

Sementara itu, terdapat golongan papa kedana yang tiada kemudahan asas serta terpisah jauh daripada lampu bergemerlapan di Beijing mahupun Shanghai. Di kawasan miskin di Macheng, bandar raya di wilayah Hubei di timur laut China, kelas di dalam sekolah rendah tidak mempunyai meja. Kanak-kanak terpaksa membawa perabot mereka sendiri ke sekolah, lapor akhbar China Daily. Changjiang Times pula melaporkan lebih 3,000 murid sekolah rendah di Shunhe, kawasan perbandaran di bandar raya itu terpaksa membawa meja dan kerusi dari kediaman mereka ke sekolah dengan bantuan ibu bapa ekoran kekurangan perabot.


Akhbar itu turut melaporkan kisah Wang Ziyi, kanak-kanak berusia lima tahun yang membawa meja berusia 24 tahun ke sekolah. Datuknya memberitahu akhbar terbabit, meja berkenaan telah digunakan oleh bapa, bapa saudara dan ibu saudara kanak-kanak itu. Selepas kisah itu tersiar, pegawai pendidikan di kawasan berkenaan diminta untuk menggunakan wang mereka sendiri bagi menyediakan meja dan kerusi di sekolah itu.

Pegawai terbabit berjaya memperoleh wang secukupnya untuk membeli 100 meja dan kerusi, menurut pegawai publisiti bandar raya itu, Ruan Jing. - DM

No comments: