Pages

Monday, September 10, 2012

3,000 penduduk pindah selepas San Cristobal meletus tiga kali

MANAGUA (Nicaragua): Gunung berapi San Cristobal di negara ini semalam menggelegak dan meletus tiga kali memaksa 3,000 penduduk berpindah, kata pihak berkuasa.

Siaran televisyen menunjukkan asap tebal dan abu meluap dari kon gunung berapi yang tertinggi di Nicaragua dengan ketinggian 1,745 meter di timur laut negara itu. Agensi pertahanan awam berkata, ia menyediakan 50 trak dan 350 anggota bagi membantu penduduk sekiranya kecemasan berlaku, manakala Institut Kajian Wilayah Nicaragua atau INETER berkata, mereka menjangkakan lebih banyak “pengeluaran gas dan letupan sekali-sekala.” Terdapat beberapa perkampungan di cerun gunung berapi itu dan angin mampu menerbangkan asap daripada letupan ke sana, kata Pengarah Agensi Pencegahan Bencana Alam, William Gonzalez.


Menurutnya, pihak berkuasa mengarahkan kira-kira 3,000 orang yang tinggal di perkampungan di zon itu supaya berpindah.

Menurut kenyataan oleh INETER yang memantau aktiviti gunung berapi itu, debu menyelubungi bandar El Viejo, El Chonco, Villa 15 de Julio dan Rancheria.


San Cristobal yang terletak 135 kilometer di barat laut Managua adalah satu daripada gunung berapi paling aktif di negara itu.


Sejak Khamis lalu, apabila gempa bumi berukuran 7.6 magnitud melanda negara jiran Costa Rica dan turut dirasai di Nicaragua, INETER mula mengawasi beberapa gunung berapi aktif, bimbang gempa kuat itu mempunyai “impak terhadap pengaktifan” gunung berapi. Wanita pertama dan jurucakap kerajaan, Rosario Murillo berkata, beberapa pakar Amerika Syarikat menyatakan kepulan abu memuncak hingga 5,000 meter yang menandakan petunjuk kepada aktiviti lebih besar. - AFP

No comments: