Pages

Wednesday, July 11, 2012

MANUSIA BERASAL DARI TANAH?


Asal mula manusia adalah salah satu bentuk nyata kekuasaan Maha Pencipta, Allah Ta'ala. Penciptaan manusia adalah keajaiban bagaimana Allah saat pertama kali menciptakan manusia. Nabi Adam 'alaihi salam diciptakan oleh-Nya dari sebentuk tanah liat yang kemudian ditiupkan roh ke dalamnya (Surah As-Shad,Ayat 71-72).

Majalah The Elemental Composition of Life karangan Kevin Griffin menerangkan bahwa tubuh manusia juga mengandung unsur-unsur yang ada pada tanah. Jaringan tubuh makhluk hidup mengandung 95% karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen, fosfor, belerang, dan lain-lain dengan jumlah unsur keseluruhan 26 unsur.
Pembuktian tersebut menunjukkan betapa Al-Quran adalah benar-benar kitab dari Sang Maha Pencipta yang diturunkan sebagai pedoman bagi manusia di seluruh dunia. Kata sulaalah (‘saripati’ atau ‘cuplikan yang mewakili’ atau ‘hasil saringan’) yang ada pada ayat 12 surah Al-Mu’minun (23), juga makin mempertegas ayat di atas bahawa asal mula kejadian manusia adalah dari tanah.

1. Ketika Allah jadikan Adam, tanah itu dicampur dengan air tawar, air masin, air hanyir, angin dan api. Kemudian Allah resapkan Nur kebenaran dalam diri Adam dengan berbagai macam "sifat".

2. Lalu tubuh Adam itu digenggam dengan genggaman "Jabarut" kemudian diletakkan didalam "Alam Malakut".

3. Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan "tubuh Adam" adalah tanah pilihan Maka sebelum dijadikan patung, tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah dan wangi-wangian dari sifat Nur sifat Allah, dan dirasmikan dengan air hujan "Barul Uluhiyah".

4.Kemudian tubuh itu dibenamkan didalam air "Kudral-Izzah- Nya" iaitu sifat "Jalan dan Jammal".Lalu terciptalah tubuh Adam yang sempurna.

Wallahua'lam...

"Sesungguhnya Allah itu Maha Besar, Maha Agung, Maha pencipta sekian alam dan pencipta setiap kejadian. Bertaqwalah kita kepadaNya, kerana pada Allah lah kita akan
dikembalikan."
 —

No comments: