Pages

Friday, June 1, 2012

Zhang Ziyi tuntut permohonan maaf

BEIJING: Aktres terkenal China, Zhang Ziyi sedia mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar Apple Daily di Hong Kong kerana menuduh beliau dibayar jutaan yuan untuk melakukan hubungan seks dengan seorang ahli politik kanan. 

Zhang yang ketika ini menjalani penggambaran filem barunya di selatan China, berkata tuduhan itu tidak benar sama sekali dan tidak masuk akal.
“Laporan Apple Daily keterlaluan. Ia menimbulkan perasaan marah dan memberi kesan mendalam kepada kami,” kata pegawai publisiti aktres itu dalam satu kenyataan dalam talian.
Peguam Zhang juga mengutus surat kepada Apple Daily serta blog Weibo miliknya memaklumkan anak guamnya menuntut akhbar terbabit menyiarkan permohonan maaf dan menarik balik sepenuhnya dakwaan yang dibuat kelmarin. 

Zhang juga berkata, beliau akan mengambil tindakan ke atas Boxun.com dan media lain. 

“Rakan menasihatkan kami mengeluarkan kenyataan pendek dan tidak terlalu serius,” kata pegawai publisiti Zhang. 

“Lebih banyak anda pertikai, semakin ia dibangkitkan. Lebih baik tidak masuk campur sehingga orang ramai hilang minat dan pembohongan itu lenyap. Mereka yang tidak bersalah tidak perlu risau.” 
Dakwaan itu, berasaskan sumber tidak dikenali, berkata aktres itu sedang disiasat pihak berkuasa China berhubung dakwaan hubungan ranjang dengan Bo Xilai, 63, ketua Parti Komunis cawangan Chongqing yang disingkirkan Mac lalu dan disiasat atas tuduhan rasuah dan salah guna kuasa. 

Kes Bo mencetuskan skandal politik terbesar China sejak bertahun lalu. Laporan itu menuduh bintang berusia 32 tahun yang pernah membintangi filem Crouching Tiger, Hidden Dragon dan Memoirs of a Geisha mengadakan hubungan seks dengan Bo. 

Malah, mereka dituduh melakukannya sebanyak 10 kali antara 2007 dan tahun lalu dan Zhang dibayar 10 juta yuan (RM5 juta) sebagai ganjaran. 

Artikel itu diterbitkan pada Selasa lalu dan mengulangi dakwaan dibuat sebelumnya menerusi laporan dalam laman web berita Boxun.com di Amerika Syarikat. Kisah itu turut diterbitkan media bahasa China lain di tanah besar dan di Taiwan. 

Laporan media mengatakan, Zhang dan Bo diperkenalkan oleh Xu Ming, bilionair yang rapat dengan Bo dan turut disiasat kerana kaitannya dengan ahli politik itu. – Agensi

No comments: