Pages

Friday, June 1, 2012

Kereta terperosok belakang treler

TERBAKAR...anggota bomba bertungkus-lumus memadam kebakaran treler.
TERBAKAR...anggota bomba bertungkus-lumus memadam kebakaran treler.
REMBAU: “Sebaik keluar, saya terkejut melihat sebuah kereta terperosok di belakang treler dipandu manakala pemandunya keluar menyelamatkan diri.
“Tanpa berfikir panjang, saya segera berlari ke arah tempat memandu untuk mengambil gas pemadam api tetapi gagal berikutan api semakin marak,” kata pemandu treler, Razi Jaafar, 47, yang terbabit kemalangan dengan sebuah kereta hingga menyebabkan kedua-dua kenderaan itu musnah terbakar di Kilometer 231.6, Lebuh raya Utara Selatan arah utara di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 8.04 pagi itu, treler berkenaan dalam perjalanan dari Batu Pahat, Johor menuju Pulau Indah, Selangor membawa muatan lima kepala lori jenis Volvo.
Sejurus tiba di lokasi kejadian, Proton Wira dipandu seorang lelaki melanggar belakang treler itu menyebabkan berlaku kebakaran yang memusnahkan kedua-dua kenderaan berkenaan.

Bagaimanapun, kepala treler itu dapat diselamatkan selepas pemandunya meninggalkan badan treler itu.

Menceritakan detik cemas itu, Razi berkata, ketika kejadian, dia memandu di lorong paling kiri sebelum dikejutkan dengan dentuman kuat dari arah belakang.
“Bagi mendapatkan kepastian, saya segera memberhentikan kenderaan di lorong kecemasan dan mendapati sebuah kereta sudah terperosok selain api yang turut marak.

“Saya cuba memadam kebakaran, namun gagal. Bimbang keadaan bertambah buruk, saya meninggalkan badan lori dan memandu kepala lori sejauh 20 meter dari tempat kejadian sebelum menghubungi Bomba dan Penyelamat untuk meminta bantuan,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Dia yang baru memandu lori setahun lalu berkata, ini kali pertama terbabit kemalangan dan bersyukur kerana tidak mengalami sebarang kecederaan serius.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Rembau, Zamrus Zainal berkata, pihaknya bergegas ke lokasi kejadian termasuk dengan bantuan anggota Balai Bomba dan Penyelamat Senawang dan Alor Gajah, Melaka.

“Kita berjaya mengawal kebakaran dalam tempoh 10 minit dan pemeriksaan mendapati pemandu treler tidak mengalami kecederaan.

No comments: