Pages

Wednesday, June 20, 2012

Ramai warga Asia hijrah ke AS

Asia
Asia
Atasi Hispanik sebagai golongan pendatang baru terbesar di Amerika

WASHINGTON: Penduduk keturunan Asia mengatasi warga Hispanik sebagai kumpulan terbesar pendatang baru di Amerika Syarikat.
Sebahagian pakar menganggap puncanya disebabkan penurunan permintaan buruh pendatang selain tindakan pihak berkuasa negeri membanteras pendatang tanpa izin.
Pendatang tanpa izin memberi tindak balas pantas kepada keadaan ekonomi dan kemelesetan di Amerika berkemungkinan menjadi faktornya. - Jeanne Batalova, pakar demografi di Institut Dasar Pendatang, kumpulan yang menganalisis pergerakan penduduk seluruh dunia.
Pusat Penyelidikan Pew mendapati bilangan pendatang Asia bertambah 19 peratus daripada semua pendatang baru pada 2000 kepada 36 peratus pada 2010.

Kadar pendatang Hispanik pula menurun daripada 59 peratus pada 2000 kepada 31 peratus.

Sebanyak 11 peratus pendatang tanpa izin di Amerika adalah dari Asia manakala 75 peratus adalah Hispanik, menurut analisis, yang menggabungkan data kerajaan dengan tinjauan sendiri.

Hasil kajian dikeluarkan ketika perbahasan panas berhubung dasar imigresen Amerika berlangsung. 
Jumaat lalu, Presiden Barack Obama, mengumumkan beliau menolak langkah mengusir pendatang tanpa izin yang masih muda. Mahkamah Agung Amerika juga dijangka mengeluarkan keputusan bulan ini mengenai undang-undang kontroversi Arizona yang memerlukan polis memeriksa status imigresen tahanan.

Ketika aspek ekonomi menjadi isu penting kepada pengundi, pendatang tanpa izin menjadi isu panas menjelang pilihan raya November ini. 

Sebahagiannya mempersoalkan waktu pengumuman Obama itu. Perubahan dasar juga menyukarkan usaha pencabarnya dari Parti Republikan, Mitt Romney, untuk mengemukakan landasan imigresennya sendiri.

Kebanyakan perbahasan bertumpu kepada Hispanik, kumpulan paling mudah ditemui dan penduduk etnik minoriti terbesar negara itu.

Pakar berkata, tiada jawapan kepada pertanyaan mengapa pendatang Asia kini mengatasi Hispanik, tetapi kelembapan ekonomi Amerika mungkin memainkan menjadi faktor penting.

“Pendatang tanpa izin memberi tindak balas pantas kepada keadaan ekonomi dan kemelesetan di Amerika berkemungkinan menjadi faktornya,” kata pakar demografi, Jeanne Batalova, di Institut Dasar Pendatang, kumpulan yang menganalisis pergerakan penduduk seluruh dunia.

Dasar imigresen Amerika cenderung memihak kepada buruh mahir dan penuntut, sesuatu yang dimiliki pendatang dari negara Asia yang memberi tumpuan mendalam kepada pendidikan, katanya dan pakar imigresen lain.

Pakar imigresen dan profesor undang-undang di Universiti California, Gabriel Jack Chin, berkata atmosfera yang dicetuskan dengan perubahan dalam undang-undang imigresen di beberapa negeri juga mungkin menjadi faktor.

“Saya tidak fikir ada persoalan diskriminasi memberi beberapa kesan ke atas pendatang Hispanik,” kata Chin, yang meninggalkan Arizona tahun lalu kerana menentang undang-undang penahanan negeri itu.

Laporan Pew berharga kerana ia menunjukkan semua pendatang yang tiada dokumen sah tidak dibenarkan masuk bukan hanya Mexico atau Hispanik.

“Ada ramai daripadanya dari Asia dan negara lain,” katanya. 
– Reuters

No comments: