Pages

Wednesday, June 20, 2012

Kepala ditusuk lembing, masih mampu bercakap


Kepala ditusuk lembing, masih mampu bercakap
Doktor terpaksa memotong 45.72 cm lebihan lembing bagi memudahkan proses pembedahan. (Gambar kecil) Keadaan lembing pada tengkorak Yasser.
FLORIDA - Seorang remaja berumur 16 tahun berhadapan maut apabila kepalanya terkena tusukan lembing pancing ikan semasa berenang bersama rakan-rakan di tasik berhampiran rumahnya di Miame-Dade, Amerika Syarikat.

Kejadian pada bulan lalu itu, bagaimanapun tidak meragut nyawa Yasser Lopez malah sejurus selepas kejadian, dia dilaporkan masih mampu berbual bersama rakan-rakannya sebelum di hantar ke hospital berdekatan.

Pakar bedah Pusat Trauma Ryder, Hospital Memorial Jackson, Dr George Garcia memberitahu, semasa Yasser dibawa ke hospital, lembing berkenaan masih tertanam di kepala remaja itu yang hanya beberapa sentimeter daripada kawasan mata kanan.

"Lembing itu menembusi tengkorak Yasser pada bahagian kanan kepalanya. Insiden terbabit begitu pelik dan jarang ditemui apabila remaja ini masih sedar dan mampu bercakap sedangkan kepalanya ditembusi sebatang lembing," kata George.

Pakar bedah saraf, Ross Bullock berkata, ianya begitu ajaib kerana lembing berkenaan tidak menusuk semua saluran darah utama otak Yasser dan mengakui amat sukar untuk mengeluarkan senjata berkenaan daripada tengkorak dengan selamat.

Pembedahan ke atas Yasser memakan masa selama tiga jam berikutan pakar yang terlibat terpaksa memotong lebihan lembing di luar kepalanya yang berukuran 45.72 sentimeter (cm) sebelum membuang lembing yang masih tertanam di dalam tengkoraknya.

Yasser bagaimanapun berjaya diselamatkan tetapi dilaporkan mungkin mengalami kesukaran menggunakan kaki kiri atau tangan kanannya dalam jangka masa yang panjang.

No comments: