Pages

Wednesday, June 20, 2012

Peraturan wanita wajib bertudung hanya “rayuan”

JAKARTA: Datuk Bandar Tasikmalaya, yang menjadi tajuk utama bulan ini kerana dikatakan mencadangkan undang-undang kecil yang mewajibkan semua wanita Islam memakai tudung, berkata semalam, peraturan itu hanyalah “satu rayuan.”
“Hukuman tidak boleh dikenakan, kami hanya boleh meminta mereka (memakai tudung),” kata Syarif Hidayat selepas pertemuan dengan pegawai dari Kementerian Hal Ehwal Dalam Negara untuk menerangkan peraturan baru itu. 
“Peraturan itu adalah aspirasi komuniti dan kami harus menghormatinya,” katanya. “Tetapi ia juga tidak bercanggah dengan undang-undang (negara), maka sebab ini kami mengadakan rundingan ini.”

Bandar Jawa Barat meluluskan peraturan itu untuk mempromosi nilai-nilai komuniti melalui ajaran Islam pada 2009, tetapi berita mengenai rancangan untuk melaksanakannya hanya timbul, minggu lalu.

Menurut peraturan itu, semua orang Islam dewasa mesti berpakaian menurut ajaran Islam, menyebabkan ada yang bimbang polis penguatkuasa syariah akan memastikan setiap orang menurut perintah itu. - Jakarta Post

No comments: