Pages

Tuesday, May 8, 2012

Shah Rukh Khan ingkar undang-undang

Berita Harian Online | Shah Rukh Khan ingkar undang-undang:

Pelakon didakwa enggan bekerjasama dalam siasatan pencemaran kumbahan 

MUMBAI: Pelakon Bollywood Shah Rukh Khan berdepan tuduhan melanggar undang-undang apabila enggan bekerjasama dengan pihak berkuasa Lembaga Kawalan Pencemaran Maharashtra (MPBC) ketika menjalankan satu siasatan di kediamannya di sini kerana dakwaan pelanggaran Zon Peraturan Pantai (CRZ).
Bekas pegawai Perkhidmatan Polis India (IPS) yang juga seorang peguam, YP Singh, mewakili aktivis sosial Amit Maru, mendakwa pelakon itu melanggar seksyen 10 (3) Akta Perlindungan Alam Sekitar 1986, menyatakan bahawa seseorang individu melengahkan atau menghalang seorang pegawai kerajaan daripada menjalankan tugasnya, didapati bersalah mengikut akta terbabit.
Berdasarkan aduan dibuat, Maru mendakwa pelanggaran peraturan dilakukan Khan dalam pembinaan kediaman mewah tujuh tingkatnya, Mannat di Bandra, bahagian barat laut bandar raya ini. 

Pengerusi Pihak Berkuasa Pengurusan Zon Pantai Maharashtra, Valsa Nair Singh, mengarahkan MPCB melakukan inkuiri terperinci. 

Menerusi surat bertarikh 5 Oktober 2011, Singh mengarahkan MPBC mengesahkan jika pelakon itu terbabit dalam mana-mana pelanggaran peraturan CRZ. 

Menggunakan kuasa diperuntukkan kepada mereka mengikut seksyen 10 (1) (b) Akta Perlindungan Alam Sekitar 1986, pegawai MPCB memasuki Mannat dan menjalankan pemeriksaan pada 30 November 2011. 
“Walaupun ada ketetapan mengikut seksyen 10 Akta Perlindungan Alam Sekitar 1986, Shah Rukh Khan dan arkiteknya tidak menyediakan dokumen yang diperlukan. Akibatnya, pemeriksaan inkuiri tertangguh,” kata Singh. 

Laporan pemeriksaan MPCB, salinan yang diperoleh Maru daripada pihak berkuasa berkaitan, menyatakan antara lain: “Kumbahan yang dijana daripada penghuni kediaman ini (keluarga pelakon dan 25 kakitangan yang tinggal di Mannat) secara langsung bersambung dengan sistem saliran MCGM (Perbadanan Perbandaran Mumbai). 

“Oleh kerana bintang filem Shah Rukh Khan dan arkiteknya tidak menyediakan dokumen, agak mustahil untuk mengulas jarak daripada air pasang dan ke bahagian darat Laut Arab. Bagaimanapun, prima facie berkata hartanah itu disertakan dengan CRZ.” 

Dalam kenyataannya, Singh berkata: “Dengan cara tidak menyediakan dokumen diperlukan, Shah Rukh Khan dan arkiteknya bersalah melanggar seksyen 10 (2) Akta Perlindungan Alam Sekitar 1986, Shah Rukh yang mendakwa patuh kepada undang-undang dan menghormatinya, tidak sepatutnya mengingkari pihak berkuasa.” 

Singh juga melahirkan perasaan terkejut bahawa “pihak berkuasa kerajaan juga tidak menggunakan kuasa paksaan dan kekerasan, walaupun mereka mempunyai kuasa di bawah seksyen 10 Akta Perlindungan Alam Sekitar untuk berbuat demikian.” – Agensi

No comments: