Pages

Tuesday, May 29, 2012

Ribut Tropika Beryl landa tenggara Amerika Syarikat


Ribut Tropika Beryl yang melanda pantai tenggara Amerika Syarikat (AS) turut menyebabkan keadaan laut bergelora. - AGENSI
MIAMI 28 Mei - Ribut Tropika Beryl melanda pantai tenggara Amerika Syarikat (AS) dengan kekuatan hampir menyamai taufan hari ini, sekali gus menumbangkan pokok-pokok dan merosakkan kabel elektrik.
Pusat Taufan Kebangsaan (NHC) melaporkan, pusat ribut tersebut dikesan 60 kilometer ke timur Jacksonville, Florida awal pagi ini.
Beryl membawa angin dengan kelajuan 110 kilometer sejam dan bergerak ke bahagian barat dengan kelajuan 11 kilometer sejam.
Walaupun ribut tersebut dijangka tidak berubah menjadi taufan, kemungkinan itu tetap ada apabila ia melanda timur laut Florida dan tenggara Georgia malam ini.
Peramal kaji cuaca berkata, Beryl akan bergerak ke Florida dan Georgia hari ini dan esok sebelum berpatah balik ke kawasan pantai dan menuju ke Atlantik.
Dalam pada itu, amaran ribut tropika ditingkatkan dari utara Florida ke Selatan Carolina, manakala NHC mengeluarkan amaran bahawa kawasan berhampiran pantai akan dinaiki air.
Selain itu, Beryl juga dijangka menyebabkan hujan lebat sepanjang pantai dari utara Florida ke tenggara Utara Carolina.
Akhbar The Florida Times-Union melaporkan, Beryl telah merosakkan tingkap di Muzium Seni Kontemporari Jacksonville, manakala kira-kira 12,000 penduduk kawasan berhampiran terputus bekalan elektrik.
Satu daripada jambatan terbesar di bandar ini iaitu Jambatan Mathews juga terpaksa ditutup atas faktor keselamatan sehingga notis dikeluarkan. - AFP

No comments: