Pages

Tuesday, May 29, 2012

Rakyat Maghribi protes isu sosial


Anggota-anggota kesatuan pekerja dari Persekutuan Demokratik Buruh (FDT) dan Gabungan Demokratik Buruh (CDT) mengambil bahagian dalam demonstrasi pembaharuan sosial di Casablanca, Maghribi, kelmarin. - REUTERS
RABAT 28 Mei - Berpuluh-puluh ribu penduduk Maghribi memenuhi jalan-jalan utama di Casablanca semalam, bagi mengecam kegagalan kerajaan dalam menyelesaikan isu pengangguran dan masalah sosial yang lain.
Tunjuk perasaan yang dianjurkan oleh kesatuan-kesatuan pekerja itu dipercayai merupakan protes pihak pembangkang yang terbesar sejak kerajaan baru mengambil alih tampuk pemerintahan.
Penunjuk perasaan menuduh Perdana Menteri Maghribi, Abdelilah Benkirane gagal melaksanakan keadilan sosial sejak beliau mentadbir kerajaan pada November tahun lalu.
"Kira-kira 50,000 penduduk menyertai tunjuk perasaan dalam usaha menggesa kerajaan mengadakan dialog bagi membincangkan isu sosial di negara ini.
"Kesatuan-kesatuan pekerja bersatu dalam mewujudkan keadilan sosial dan Perdana Menteri perlu menukar strategi pentadbirannya," kata Ahli Parlimen Sosialis, Hassan Tariq.
Para pemimpin kesatuan sebelum ini mengemukakan permohonan agar kerajaan mengadakan perbincangan mengenai peningkatan gaji dan situasi sosial di negara ini.
Menurut laporan Bank Dunia, hampir separuh daripada penduduk Maghribi yang berusia 15 hingga 29 tidak bersekolah atau bekerja.
Kerajaan Maghribi berdepan krisis ekonomi ekoran musim kemarau dan penurunan keuntungan secara mendadak dalam sektor pelancongan yang merupakan pendapatan terbesar negara ini. - AGENSI

No comments: