Pages

Wednesday, May 30, 2012

Pembunuhan di Syria: Kofi Annan temui Assad


DAMSYIK 29 Mei - Presiden Syria, Bashar al-Assad menemui Duta khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)-Liga Arab, Kofi Annan di sini hari ini berhubung pembunuhan beramai-ramai di bandar Houla yang menyebabkan sekurang-kurangnya 180 orang terbunuh dan 300 lagi cedera sejak Jumaat lalu.
Syria menuduh kumpulan militan yang melakukan pembunuhan beramai-ramai itu, sementera pemantau PBB mendakwa ia dilakukan tentera kerajaan.
Annan cuba menyelamatkan pelan damai PBB-Liga Arab yang diusahakannya dan telah dikuatkuasakan sejak enam minggu lalu walaupun ia tidak dapat menghentikan pertumpahan darah di Syria.
Beliau juga dijangka menggesa Assad supaya mematuhi perjanjian gencatan senjata.
Semalam, Annan menggesa pihak berkuasa Syria supaya bertindak menghentikan pembunuhan selepas insiden di Houla itu yang disifatkannya sebagai 'jenayah kejam'.
Sementara itu, Australia hari ini mengusir dua diplomat Syria termasuk ketua misi ke negara itu sebagai tanda mengutuk pembunuhan beramai-ramai tersebut.
Menteri Luar Australia, Bob Carr berkata, diplomat tertinggi Syria di negara itu, Jawdat Ali dan seorang lagi diplomat telah dimaklumkan mengenai pengusiran mereka.
"Ini adalah cara terbaik untuk menghantar mesej kepada Syria dan kami berharap lebih banyak negara akan mengambil tindakan sama," katanya kepada wartawan.
Carr berkata, kedua-dua diplomat itu diberi masa 72 jam untuk meninggalkan Australia. - REUTERS/AFP

No comments: