Pages

Thursday, June 21, 2012

Tiga korban terbaru di Rakhine


PENDUDUK Rohingya ditahan selepas bot yang mereka naiki untuk menyeberangi Sungai Naf dipintas oleh penguatkuasa Bangladesh di Teknaf pada 18 Jun lalu. Sekurang-kurangnya tiga orang lagi terbunuh dalam insiden terbaru keganasan kaum dan agama di Rakhine, Myanmar semalam. - AFP
YANGON 20 Jun - Sekurang-kurangnya tiga orang terbunuh dalam kejadian terbaru keganasan etnik dan agama di negeri Rakhine, di barat Myanmar semalam, sekali gus menjadikan angka korban keganasan meningkat kepada lebih 60 orang.
Tiga penganut Buddha dilaporkan maut dalam pertempuran di kampung Yathedaung, kira-kira 65 kilometer dari Sittwe, ibu negeri Rakhine, menurut seorang pegawai kerajaan yang enggan dikenali.
"Angka kematian mungkin lebih tinggi dan sehingga kini kami masih belum mendapat maklumat terperinci tentang punca kejadian.
"Hujan monsun menyebabkan hubungan pengangkutan dan komunikasi terputus ke kawasan itu," katanya kepada AFP.
Beliau bagaimanapun berkata, secara keseluruhannya, situasi di kebanyakan kawasan di Rakhine 'masih terkawal'.
Pertempuran antara etnik Rakhine Buddha dan Rohingya Islam yang tercetus sejak awal bulan ini turut menyebabkan beribu-ribu penduduk menjadi pelarian.
Program Makanan Sedunia, semalam berkata, mereka telah menyediakan makanan untuk lebih 65,000 orang dan menganggarkan lebih 25,000 lagi masih memerlukan bantuan. - AFP

No comments: