Pages

Wednesday, May 30, 2012

Calon Presiden Mesir hantar rayuan

Pilihan raya kali ini adalah yang paling telus dan dianggap adil.
Pilihan raya kali ini adalah yang paling telus dan dianggap adil.
KAHERAH - Tiga calon utama pilihan raya Presiden Mesir menfailkan rayuan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya di atas pertuduhan beberapa pencabulan dalam pusingan pertama mengundi iaitu didakwa telah mengubah bilangan undi.

Rayuan terhadap dakwaan penipuan difailkan kelmarin iaitu tarikh akhir untuk mereka.

Keputusan awal pilihan raya minggu lalu meletakkan calon daripada Pergerakan Ikhwannul Muslimin, Mohammed Morsi dan Perdana Menteri terakhir, Ahmed Shafiq sebagai dua calon ke pusingan pada 16 dan 17 Jun depan.

Calon teratas, Morsi hanya menerima undian sebanyak 25 peratus, menurut keputusan awal sekali gus memperlihatkan anak kelahiran Mesir yang berpengaruh, Sheikh Yusuf al-Qaradawi mendesak pengundi agar calon Pergerakan Ikhwan Muslimin itu sepanjang pilihan raya.

Shafiq yang berada di belakang Morsi, turut menfailkan rayuan kepadasuruhanjaya pilihan raya, mengatakan undi-undi yang dibuang untuknya dalam sebuah wilayah tidak dikira.

Lain pula bagi pejuang sosialis dan masyarakat miskin, Hamdeen Sabahi yang membuat tindakan mengejut meminta satu undi separa dikira semula selepas berada di tempat ketiga oleh kiraan margin sebanyak 700,000 undi selepas Shafiq.

Bagaimanapun, keseluruhan pemilihan presiden itu dipertimbangkan sebagai perayaan dan paling nyata dalam dekad ini yang mana amat berbeza dengan corak pilihan raya di era Mubarak.

No comments: