Pages

Monday, March 12, 2012

Iran tidak boleh dibuli: Ahmadinejad

Berita Harian Online | Iran tidak boleh dibuli: Ahmadinejad:


FOTO satelit menunjukkan satu kawasan disyaki tempat pengayaan uranium di kawasan pergunungan Qom, Iran.
FOTO satelit menunjukkan satu kawasan disyaki
 tempat pengayaan uranium di kawasan pergunungan Qom, Iran.

Pemimpin Tehran anggap sekatan Barat hanya perang psikologi, tolak ugutan Washington 

TEHRAN: Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad menyuruh negara Barat berhenti membuli negaranya serta menyifatkan sekatan ke atas Tehran kerana menjalankan program nuklear hanya memberi kesan psikologi saja.

“Tuhan menjadi saksi bahawa Iran tidak peduli dengan ancaman mereka untuk guna bom, kapal perang dan jet pejuang. Mereka kata akan guna semua kekuatan mereka.
“Itu semua tidak akan berkesan. Begitu juga dengan ancaman mereka,” kata Ahmadinejad dalam ucapan yang disiarkan secara langsung di bandar Karaj, barat Tehran. 

“Mereka patut tahu tindakan mereka tidak akan berjaya. Tiada masalah besar di Iran dan asas ekonomi kami tetap kuat. Ini hanya perang psikologi,” katanya lagi. 

Beliau menegaskan, Amerika Syarikat dan sekutunya dalam Kesatuan Eropah (EU) ‘sepatutnya lebih berhati-hati apabila bercakap, akur kepada hak negara lain dan bekerjasama, bukannya mengugut menggunakan senjata dan bom.’ 

Ucapan itu dilakukan ketika Iran dan lima negara kuasa besar yang juga anggota Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) serta Jerman bersedia menyambung rundingan meskipun keadaan tegang berhubung aktiviti nuklear negara Teluk itu. 
Amerika, khususnya, mengulangi amaran bahawa ia mengambil kira semua tindakan berhubung tindakan ke atas Iran yang dianggap membabitkan tindakan ketenteraan ke atas kawasan nuklear negara itu. 

Bagaimanapun, Presiden Barack Obama juga mengakui bahawa pintu rundingan bagi menyelesaikan isu nuklear Iran masih ada. 

Pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei, menyambut baik kenyataan Obama itu tetapi menganggap keazaman Washington terus mengenakan sekatan sebagai sia-sia. 

Ketua dewan perdagangan Iran, Mohammad Nahavandian, dalam kenyataannya semalam berpendapat negaranya wajar menyambung rundingan dengan negara Barat dengan memberi tumpuan kepada usaha menamatkan sekatan. 

Meskipun tiada bukti, Amerika dan negara Barat lain menaruh prasangka bahawa Iran sedang berusaha menghasilkan bom nuklear. – AFP
'via Blog this'

No comments: